07 maj 2021

XXL: Minskning

Idag så minskade jag i XXL. Det var något under de 23-24 NOK som jag har som riktkurs, men jag tyckte ändå att det kunde vara på sin plats. Jag tror fortfarande på bolaget och jag ligger kvar med en del aktier, dock så tycker jag att det finns en del som talar emot bolaget. För egen del så köper jag ganska mycket friluftsprylar och jag köper allt mer via Amazon. Jag är säkert inte på alla sätt representativ, men jag ser det ändå som lite besvärande. Att många märken, med Nike i spetsen, gärna vill sälja direkt till slutkund är heller inte helt bra för XXL. De mesta argument för och emot XXL har jag redan skrivit om så det är egentligen ingenting nytt under solen. Det som är lite nytt är att jag väljer att lyssna lite mer på pessimisterna och väljer att minska.

Huscompagniet har jag följt en del under dagen och jag har hållit tillbaka mitt aktieköpglada jag idag för om han fått fritt spelrum idag så skulle det varit en galen exponering mot ett ganska litet danskt bolag som ganska få bryr sig så mycket om. I nuläget ligger innehavet på 7-8% av den totala portföljen och det är nog en ganska rimlig nivå. Tyvärr tycker jag att det inte är helt enkelt att hitta bra köp just nu så när jag väl hittar någonting som jag tycker känns lockande så gäller det att hålla sig balanserad, klok och lite tråkig. Jag tror att kursen kan leta sig upp till 150 DKK under året, vilket är drygt 20% upp från dagens nivå. 

Inga kommentarer: