26 mars 2021

XXL: Ytterligare aktier

De senaste dagarna så har jag köpt ytterligare aktier i XXL. Det kanske är fel eller så kommer det att visa sig vara klokt. Överlag så tycker jag att det finns en hel del som talar för XXL och jag har agerat därefter. Efter de senaste dagarnas köp så är nu XXL mitt näststörsta innehav. Byggmax är störst och Scandic ligger på tredje plats.

Den främsta anledningen till att XXL har haft det tufft tror jag beror på att säljtrycket varit ovanligt stort. Nedstängningen i Norge har säkert påverkat negativt, men jag tror att någon som sitter på förhållandevis mycket aktier minskar och att det är huvudanledningen till att kursen har haft det kämpigt. Jag är något förvånad över att utvecklingen varit så dålig som den varit med tanke på att Q4 var bra (i alla fall enligt mig) och januari var en bra månad enligt de kommentarer som kommit. Antingen så finns det bra anledningar till att kursen kämpar eller så är det inte så. Framtiden får utvisa.

Det jag tycker talar för XXL är att jag tror på kombinationen av stora butiker som kan erbjuda bra kundupplevelser i kombination med bra e-handel. Om man ska köpa tält så vill man gärna se det rest, om man ska köpa löpband så vill man gärna provspringa, osv. Jag tror att det finns en bra plan och jag tror att det kan komma en del uppreviderade riktkurser efter Q1-rapporten, men jag kan ha fel.

  

Inga kommentarer: