02 maj 2020

Inwido, Doro: Kvalitetsaktiepodden diskuterar intressanta aktier

I den senaste avsnittet av Kvalitetsaktiepodden (avsnitt 66) så pratas det lite Byggmax, vilket kan vara intressant för den som gillar att få höra åsikter och tankar om den aktien, men vad som är mer intressant är att det diskuterades Doro och Inwido. Båda dessa aktier finns i min portfölj och jag tycker att de ser intressanta ut. Efter att jag lyssnat på Kvalitetsaktiepodden så tycker jag faktiskt att de känns ännu mer intressanta, framförallt Doro. Det är möjligt att jag hör vad jag vill höra och att det är s k confirmation bias, men jag tror inte det. Doro har absolut utmaningar och att sälja trygghetslarm är man på inget sätt ensam om. Även om det finns utmaningar så tycker jag att det känns som att möjligheterna överväger och till en OK värdering dessutom. Antalet användare inom Care-delen ökar ganska bra och jag tror att det finns stora möjligheter att man kan komma att öka ytterligare. Det jag tycker att kvalitetsaktiepodden missar är att det finns sannerligen en stor möjlighet att automatisera stora delar av tjänsten. Självfallet skall det vara en person som ringer upp, men att sålla riktiga larm från oriktiga larm tror jag att man kan göra hyggligt OK automatiskt, vilket gör att man kan prioritera på ett bra sätt, vilket i sin tur leder till en bättre tjänst. Jag kan inte tjänsten speciellt bra så jag ska inte säga för mycket.

Vad gäller Inwido så tror jag att det finns ett bra case i att det sannolikt kommer att byggas en del som en effekt av olika stödåtgärder. Det man skall lägga till det är att en ganska stor del av Inwidos verksamhet kommer från reparationer, dvs inte nybyggnation, vilket sannolikt kommer att finnas oavsett konjunktur. En ytterligare faktor är att det finns både miljöskäl och ekonomiska skäl att byta ut gamla fönster mot nya eftersom nya fönster i de flesta fall isolerar betydligt bättre. Om energipriserna går upp så blir med andra ord Inwidos säljargument bättre. Nu är det inte direkt mycket som tyder på att energipriser kommer att gå upp på kort sikt. På lång sikt så tror jag att det skulle kunna bli fallet om man på olika sätt vidtar åtgärder för att minska miljöpåverkan. Det kan vara fel, det kan vara rätt. Det återstår att se. Hur som helst så tycker jag att Inwido känns lockande till dagens kurs och jag ligger och bevakar.

Om Doro och Inwido skulle dras ned i en allmän nedgång så kommer jag nog att öka.

Inga kommentarer: