17 januari 2017

Matse, Axfood: Mathem blir först ut med att leverera åt andra

Efter att jag sålde mina Matse-aktier så följer jag inte utvecklingen lika intensivt, men en del snappar jag upp. Det var till exempel intressant att läsa de senaste artiklarna om Mathem. I korthet så har man börjat att ta emot returer för PostNords räkning och dessutom så har man börjat att sälja vin åt en dansk vinåterförsäljare.

Vad gäller vinförsäljningen så tycker jag att det är mindre intressant och jag ser inte att det kan driva några större volymer, snarare tror jag att man riskerar att dra på sig bad will. Det är möjligt att jag har fel och att det finns en stor önskan om att kunna få vin hemlevererat och att det inte alls kommer att anses krångligt att behöva lägga två olika beställningar om man vill beställa mat och vin. Det är nämligen så man måste göra för att "gå runt" svensk alkohollagstiftning.

Samarbetet med PostNord tror jag mycket på. Det är absolut en tjänst som jag själv skulle ha utnyttjat om jag handlat av Mathem. Det känns dock som ett första steg av många. Man kan till exempel inte få paket levererade av Mathem, utan bara lämna tillbaka returer, dvs när man har köpt något på nätet och PostNord levererar så måste man ta sig till sin ICA-butik eller annan aktör som hanterar PostNord-leveranser för att hämta sitt paket. Man tar med andra ord inte det hela fullt ut. Oavsett om man inte tar det hela vägen så är det ett steg i rätt riktning tror jag.

Man kan leka med tanken om vad Axfood har för idéer kring sina online-satsningar. Axel Johnsongruppen (https://sv.wikipedia.org/wiki/Axel_Johnsongruppen) är majoritetsägare i Axfood till att börja med. Inom Axel Johnsongruppen så finns det en hel del andra hel- och delägda bolag, tex Dustin. Nu är båda dessa bolag börsnoterade och det är därmed på inga sätt bara en fråga för Axel Johnsongruppen, men om man skulle kunna få Dustin-prylar levererade med sina Axfood-matvaror så skulle jag tycka att det var ganska smidigt.

Man kan ju fråga sig om det inte kommer att bli självkörande uber-bilar och drönare som levererar istället, och det kanske det blir, men jag tror att i ett första steg så kommer det att vara lastbilar som levererar och även om det blir självkörande bilar och drönare i ett senare skede så kommer inte samordningsvinsterna att försvinna.

Jag är idag aktieägare i både ICA och Axfood, och jag funderar faktiskt en del på om det är en så bra idé eller om jag styrs för mycket av mina egna intressen och vad jag tycker är intressant att följa. Min hypotes är att det kommer att bli lite tuffare på börsen framöver och att det då kan vara en idé att ligga i relativt säkra aktier som ICA och Axfood. Att det dessutom finns en del möjligheter att överraska på vad gäller tillväxt kan vara en intressant trigger.

Länkar:
http://www.breakit.se/artikel/6137/nu-blir-mathem-budbolag-landar-tung-deal-med-postnord
http://www.breakit.se/artikel/6132/mathem-later-dig-kopa-vin-pa-natet-med-hemleverans

2 kommentarer:

Förskolemiljonären sa...

Jag läser med stort intresse på din blogg, tack!

Hur ser du på Axfood styrelsens innehav i det egna bolaget? Styrelse-ordförande Mia B L äger inga aktier och inte heller ledamoten Fabian B. Är inte detta mycket märkligt? Hur ser du på saken?

Charlie sa...

Hej!

Ledsen för sent svar. Ja, det är intressant. Det kan naturligtvis finnas andra kompensationsprogram som motiverar Mia att göra ett bra jobb. Jag tycker ibland att man överdriver ledande befattningsinnehavares aktieinnehav en del. Det är naturligtvis bra om det är så, men det är ingen större sak för mig.