10 juli 2016

Matse på Facebook

Att dra några riktiga slutsatser av de recensioner som görs på Facebook är förmodligen att dra saker och ting väl långt, men om man läser de recensioner som finns på Facebook om Matse och Mathem så verkar det som att Mathem har haft en del problem med sin logistik. Naturligtvis är Mathem 3-4 gånger så stora som Matse och allt annat lika skall det därför finnas tre-fyra gånger så många negativa recensioner. Matse fick även en hel del däng för att man samarbetar med Uber, vilket så klart en hel del personer inte gillar.

Även om man inte ska dra för stora slutsatser så tycker jag en del recensioner om Mathem är mindre smickrande och det känns som att Matses maskineri är mer välsmort. Detta stämmer väl överens med det faktum att man kan bestämma ner på timme när man vill ha sin leverans hos Matse och att man har jobbat hårt med att få en bra struktur på hur man hanterar bäst före-datum. (Att man har jobbat med bäst före-datum skulle kunna öppna upp för att man kan köpa varor med kort bäst före-datum billigare, vilket inte är helt olikt Matsmart, även om man där bara kan köpa varor med kort bäst före.)  

Att det kommer dåliga recensioner hos Matgem är både en för- och nackdel för Matse. Fördelen är att kunder kanske istället vänder sig till Matse. Nackdelen är att hela branschen blir sedd som opålitlig. Överlag så tror jag faktiskt att det är dåligt i nuläget med besvikna kunder. Jag tror att om man får dåliga tomater en dag för sent så tar det ett bra tag innan man provar att köpa mat på nätet igen och det gynnar framförallt de fysiska butikerna.

Återigen, det är fel att dra några riktiga slutsatser, men om det är så att Mathem pumpar in en massa reklampengar för att få upp sin omsättning, men inte kan få ordning på sina leveranser så kan detta både gynna och missgynna Matse.

En annan fundering är att det kanske är ganska klokt som Matse gör, att hålla nere på tillväxttakten så att man hänger med i uppbyggnaden av sin verksamhet. Att man kan precisera omsättningen ett kvartal framåt ganska precist tyder på att man har ganska bra koll och jag börjar alltmer luta åt att man medvetet håller igen på tillväxttakten. Om man hade velat växa galet mycket hade man förmodligen lanserat ett lojalitetsprogram, men det är möjligt att man vill vänta med detta till dess att man tycker att de tre sajterna är uppe och kör ordentligt. Kanske vill man även vänta till dess att man kan presentera ett riktigt attraktiv paket. Att slänga med ett presentkort om man handlar för ett par tusenlappar känns OK, men inte som årets nytänkande. Jag hoppas att man jobbar på att få ihop något intressant med Ving, Skistar, Volvo och alternativt även någon e-handlare, tex Lekmer.se.

Snart är det match - Allez Les Bleus!

Inga kommentarer: