13 juli 2016

Björnfritt

Idag så trodde jag att det skulle bli en reaktion ner och att jag skulle hamna på plus med mina björnar, men så blev det inte. Jag funderade lite fram och tillbaka, men till slut så sålde jag med förlust. Det blev ingen enorm förlust, men det är alltid lite jobbigt att ta en förlust. Om jag minns helt rätt så gick jag in på 91,00 SEK och gick ur idag på 90,05 SEK, exklusive courtage.

Jag är som de flesta och tycker att en förlust är jobbigare än en vinst är glädjande. Idag rapporterade nämligen Duni och marknaden valde att handla upp aktien väldigt. Jag är på inget sätt expert på Duni och kursen har varit pressad, men dagens reaktion kändes väl positiv på rapporten. Mina "take-aways" är att marknaden var glad över att Q1 var ett hack i kurvan och inte början på en negativ trend och att tillväxten kändes hoppfull. Dessutom har förmodligen bolaget varit lite bortglömt den sista tiden och det har säkert satt sina spår även i kursen. När jag såg att kursen lyfte så mycket som den gjorde så var jag faktiskt lite sugen på att trycka på säljknappen, men jag besinnade mig. I ett längre perspektiv så tycker jag att dagens slutkurser känns OK, men visst kan det bli en rekyl nedåt imorgon.

Det ska bli intressant att se hur resten av veckan artar sig. SEB, som finns i portföljen rapporterar, och det är möjligt att det kommer att vara delar i den rapporten som kommer att få marknaden att reagera, eller mindre vagt uttryckt så kommer förmodligen rapporten eller vad som sägs i samband med rapporten att leda till reaktioner. Förmodligen kommer jag att ligga still oavsett vilket faktiskt. Jag är förhållandevis lite exponerad mot bank i och med att jag sålde mitt innehav i Nordea innan Brexit-omröstningen. I nuläget har jag ingen plan på att helt vara borta från bank, men om utvecklingen börjar gå åt fel håll kanske jag reviderar min ståndpunkt.

Även om det är björnfritt i portföljen så tror jag att det mycket väl kan komma en reaktion ner ganska snart och jag funderar på att ta position för en sådan nedgång igen. Om uppgången fortsätter under veckan utan att det har kommit någon riktigt relevant information så kommer jag kanske köpa på mig björnar igen. Min funderingar går åt att köpa XACT BEAR 2 om den går under 88,75 SEK. Det skulle innebära 2 SEK ner från dagens stängningskurs, vilket skulle vara 2,2% ner, vilket i sin tur skulle motsvara en uppgång för underliggande OMXS30 på 1,1%. Detta skulle då motsvara en nivå på 1371.

Det som talar mot att gå in i en björnposition är att jag får intrycket att marknaden väljer att reagera positivt på rapporterna. Man läser rapporterna och gläds åt det positiva, men fokuserar mindre på det negativa. Vi är fortfarande i tidigt skede av rapportfloden och det handlar mer av en känsla hos mig än om någonting annat. Utöver att marknaden verkar vilja läsa rapporterna på ett positivt sätt så är det en del aktier som kanske påbörjat en resa uppåt. HM som är viktig verkar att ha påbörjat en resa uppåt och det är möjligt att en del av de andra större bolagen har påbörjat en liknande resa. Man ska också komma ihåg att även om vi är på nivåer som var precis in innan Brexit-nedgången så är vi inte på höga nivåer om vi tittar i ett annat tidsperspektiv.

Det som talar för en nedgång är att det förr eller senare kommer att komma nyheter som sätter de problem som finns under ytan högt upp på agendan igen. Det är svårt att säga exakt vad det kommer att bli, men att frikoppla Storbritannien från EU utan något gnissel tror jag är högst osannolikt. Allt handlar naturligtvis inte om Storbritannien, men risken är att Storbritannien-EU-problematiken får följdeffekter inom andra delar av Europa. Förutom denna problematik så tror jag att det kan komma negativa nyheter från banksystemet och möjligen kan det ge liknande effekter som vi hade i samband med Lehman-kraschen. Det finns risk för nedång med andra ord, men det finns det alltid.

Allt detta är bara mina egna funderingar och det är väldigt svårt att träffa rätt.  

Inga kommentarer: