15 juli 2016

Björnägare igen

Idag fortsatte det upp efter en liten dipp på morgonen. Det var en del som tydde på att det skulle kunna gå ner inför öppningen och jag trodde att en del skulle dra öronen åt sig och välja att sälja innan helgen, men det är uppenbarligen många som vill köpa aktier för närvarande. I linje med vad jag skrev igår så köpte jag björnar (XACT BEAR 2) på 88,50 SEK. Det är ingen stor position, men stor nog för att det skall göra ont om det smäller till ordentligt och på samma sätt stor nog för att göra skillnad om det går bra.



Jag fångade på den första dippen strax efter kl 10 och trodde för ett tag att jag hade varit lyckosam (och ganska smart), men det vände sedan ner ett tag senare. Det går inte att se så enkelt på grafen ovan, men under ganska långa perioder så följer inte XACT BEAR 2-kursen det underliggande indexet OMXS30 särskilt väl. Det är naturligtvis inte så konstigt och det är oftast inte till din eller min fördel, dvs den lille retai-investerarens fördel. För den som har mycket tid och tycker att det är kul att stirra på siffror som blinkar (jag är en sådan) så tror jag att det skulle kunna finnas pengar att tjäna på att ligga och bevaka och snappa upp lite möjligheter som öppnas upp när inte förvaltaren (människa eller dator) är riktigt på hugget eller har trott att indexet ska gå i en viss riktning och det går i en annan. Det bygger naturligtvis på att man betalar nära noll i courtage.

Jag kan absolut ha fel och det är klart att Handelsbanken, som står bakom XACT-produkterna, inte vill förlora en massa gratispengar och därför gör vad man kan för att avrunda till sin egen fördel, men det måste vara en avvägning så att inte kursen helt hamnar snett i förhållande till det underliggande indexet. Det är också ganska klart att den som förvaltar (det är möjligt att jag använder fel ord här) på ett eller annat sätt måste göra någon form av gissning om var han eller hon tror att indexet ska ta vägen. Det verkar idag som att personen (jag tror att det är sådan inblandad) trodde på en nedgång för OMXS30 idag och var placerad för en sådan utveckling, men fick ändra sig och när indexet ville annat. Det syns tydligast precis i början när index och kurs sticker båda uppåt. Efter så uppstod en situation när det tog en liten stund innan kursen ställde om till en positiv indexutveckling. Jag vill på inget sätt rekommendera någon att sitta och stirra på XACT-kurserna för att försöka hitta felprissättningar. Man har oddsen emot sig.

Det blev så att jag behöll mina björnar över helgen. Jag hade hoppats att det skulle bli en liten "strax innan stängning sista börsdagen innan helgen"-nedgång, men det blev en ytterst liten. Eftersom jag inte ligger speciellt mycket back så fick det vara OK. Kursen slutade på 88,10 SEK, vilket innebär att jag ligger 0,5% back. Det kanske inte verkar speciellt mycket, men detta är ingen långsiktig investering.

Man kan konstatera en sak, jag är inget vidare på kortsiktig handel. Det är förbaskat svårt att sia om framtiden och bara för att det gått upp mycket under ganska många börsdagar i följd så kan det fortsätta upp hur hårt "gummibanden" än är spända och hur många orosmoln man än ser framför sig. Jag tror absolut att man kan göra pengar på kortsiktig handel, men man ska inte underskatta svårigheten. För min del kommer kortsiktig handel inte att bli ett stort inslag i mitt aktiehandlande. Det har förvisso inte varit planen heller, men likväl en slutsats som jag kan dra.

Vi får se hur index utvecklar sig under måndag. Om det fortsätter ner så kommer jag att ta min förlust och inte gå in igen. Om det däremot vänder nedåt så är det möjligt att jag ligger kvar ett tag, men förmodligen inte så länge. Det ska bli intressant att se hur börsen utvecklar sig den närmsta tiden.

1 kommentar:

Charlie sa...

Jag ligger fortfarande kvar i mina björnar.