02 oktober 2014

Matse slår omsättningsrekord

September blev bättre än jag hade väntat mig. Min förhoppning på 100% tillväxt mätt per leveransdag jämfört med samma månad i fjol blev infriad och passerad. Tillväxten slutade på hela 115% och eftersom september till skillnad från juni,juli och augusti är en bra månad så innebär det att det förra månadsomsättningsrekordet flög all världens väg, upp hela 40% jämfört med maj i år som tidgare var månaden med högst omsättning.

I absoluta tal så slutade omsättningen för matbutiken mat.se på 12,4 MSEK för september månad. Om jag förstod Kimmos kommentar rätt i förra inlägget så ingår inte exempelvis Cold Cargos omsättning i denna siffra, vilket innebär att omsättningen när Matse Holding redovisas bör bli något högre.

För att illustrera att man har lyft omsättningen en ganska bra bit jämfört med tidigare månader under åren så har jag gjort ett histogram nedan. Värt att komma ihåg är att Stockholm finns med från april och att det är ganska stora säsongseffekter. Min teori är att Stockholm börjar få snurr och att det är förklaringen till lyftet.


Om man summerar ihop månaderna till kvartal så får man att Q3 landar på 25 045 kSEK. Det är som sagt inte hela sanningen när man talar om matse holding. Q1 landar nämligen på 22 465 kSEK baserat på siffrorna ovan, men som helhet 24 883 kSEK, alltså omkring 10% upp (pga Cold Cargo och kokaihop). Motsvarande siffror för Q2 är 24 237 kSEK och 27 908 kSEK, alltså 15% upp. Under antagandet att Cold Cargo tillför 15% upp även för Q3 så landar totalomsättningen på 28 800 kSEK. Det är alltså sannolikt att Q3 kommer in något högre än Q2 omsättningsmässigt, men eftersom man hade en del startkostnader för Stockholm under Q2 kommer kassaflödet för Q3 förmodligen vara något bättre än det i Q2, som landade på -12MSEK om jag inte minns fel. Det är alltså sannolikt att det sämsta kvartalet resultatmässigt ligger bakom oss, precis som Måns  Danielsson skev i Q2-rapporten.



Att kassaflödet inte blir värre känns bra, men det som jag tycker känns extra bra är att man har lyft omsättningen rejält. Det borgar väldigt bra för Q4. Med en såhär bra september i ryggen känns det inte otänkbart att Q4 landar mellan 35 och 40 MSEK. På helåret skulle det innebära 82 MSEK(Q1-Q3) plus 35-40 MSEK, vilket ger 117-122 MSEK, ungefär 120 MSEK. Om medvinden håller i sig och allt fler får upp ögonen för tjänsten kan det bli ännu mer, men jag räknar hellre lite lågt än för högt. Om man skall våga sig på att prognosticera 12 månader framåt (med positiv framtidssyn)  så känns som sagt 40 MSEK för Q4 2014 rimligt, en tillväxt på 100% för Q1 2015 till 50 MSEK känns fullt rimligt med tanke på att Stockholm inte var med Q1 2014, en tillväxt på 60% för Q2 till 45 MSEK känns också rimligt då det är ungefär vad marknaden växer med enligt HUIs senaste mätning och slutligen 45 MSEK även för Q3 2015, räknat på en tillväxt på runt 60%. Sammantaget för kommande 12 månder skulle detta innebära en omsättning på 180 MSEK (40+50+45+45MSEK), vilket inte är jättelångt från dagens börsvärde.

Omsättningen tycker jag i nuläget är väldigt viktig som det säkert märks och jag tycker att ambitionen att vara lönsam första halvåret 2016 känns fullt rimlig i nuläget, även om det är ambitiöst så klart. Tankar kring lönsamheten får bli ett annat inlägg.

Pressrelease om omsättningsrekord:
http://news.cision.com/se/matse-holding-ab/r/nytt-forsaljningsrekord-for-mat-se,c9654115

Försäljning per månad under 2014 jan-sep för mat.se:
http://mb.cision.com/Main/9826/9654108/293544.pdf

Inga kommentarer: