06 oktober 2014

Matse: ICA säljer Norge-verksamheten

Om man jämför ICA med Matse så är det förvisso två företag som båda är verksamma inom dagligvaruhandeln, men i övrigt är det mycket som skiljer. Matse är ett litet start-up-företag som erbjuder hemkörda dagligvaror som köps via nätet. ICA däremot har allt från små kvartersbutiker till stormarknader och omsätter 100 000 MSEK om året (Matse förmodligen en bit över 100 MSEK i år).
 
Utan att vara expert på ICA så känns det ganska uppenbart att man håller på att renodla verksamheten till dagligvaruhandel i Sverige. Norgeverksamheten meddelas idag ha avyttrats och för inte länge sedan så såldes Kjell & Co. Det är säkert riktigt och en strategi som verkar sund. Frågan som jag och många andra säkert också ställer är vad man skall göra med pengarna.
 
Det känns inte troligt att man satsar pengar på geografisk expansion efter att man haft problem med att få snurr på verksamheten i Norge. Det känns inte heller troligt att man satsar allt på att bli större inom bankdelen. Det fyller sin funktion, men jag tror inte att man vill att den delen blir för stor. På samma sätt tror jag inte att fastighetsbenet kommer att växa stort. Man vill helt enkelt varken vara bank eller fastighetsbolag.
 
Man är ju hyggligt tydlig i presentationen som levererades till Q2-rapporten om vad man vill göra. För det första säger man att man vill göra någonting åt situationen i Norge. Det har man gjort nu i och med att man har sålt den delen av verksamheten. Man vill också, precis som Coop och alla andra, utveckla lojalitetsprogram, dvs om man handlar sina mjölk, flingor, köttfärs mm så får man SAS-poäng, billiga blöjor, prisvärda weekends i mellansvenska orter, lite pengar tillbaka och kanske en biobiljett. Jag är förvånad att inte fler ser igenom hela konceptet med lojalitetsprogram, men jag inser också att de flesta är inte som jag (i det här fallet och kanske i en del andra fall också).  
 
 
För att kunna sälja billigt med lönsamhet så kommer man, precis som Coop och alla andra, att fortsätta med sina kopior, eller liknande produkter - egna märkesvaror, på populära produkter. Jag tror inte att detta i det långa loppet är en hållbar strategi. Det är klart att det händer att gänget som skall handla glass till filmen väljer ICAs egen "Ben & Jerry's" framför den riktiga Ben & Jerry's som står bredvid och kostar en tia mer. Frågan är bara om och hur Unilever, som är en större fisk än ICA, slår tillbaka. Det skulle förvåna mig mycket om inte Nestlé, Unilever, Pepsico m fl har ganska häftiga planer på hur man skall komma till rätta med återförsäljare som använder deras välkända produkter för att sälja sina egna liknande produkter. Det är möjligt att jag har fel och det är möjligt att alla stora matvarujättar måste acceptera att det är återförsäljarna som äger kunden (med hjälp av diverse lojalitetsprogram). Argumentet för att det inte kommer att ske något radikalt från de stora jättarna är att det hittills har valt att acceptera situationen.
 
Vad som sedan är intressant för alla som ligger vakna på natten och funderar på vad som skall hända härnäst i utvecklingen för mat på nätet i Sverige så finns en punkt med som heter "Skapa en ledande position inom e-handel". Intressant. På sliden efter står följande:  

 


Nu äger jag några aktier i Multiq, men visst skulle man kunna tänka sig att man i en liten ICA Nära kan gå in till en skärm och beställa alla möjliga varor som man sedan hämtar ut dagen eller får det hemkört. Enkelt för många som inte känner att de vill sitta hemma och klicka på datorn. Likaså kan man tänka sig att man kan fylla butiken med frukt som alla som vill kan klämma och känna på. (Det verkar vara något oerhört viktigt för många människor.) Om man inte vill vara bunden vid hemmet så kan man pinna bort till sin ICA Nära och själv hämta upp paketet med varorna. Man kommer säkert också att ha en traditionell e-handel med hemkörning och appar.

Det som gör mig lite orolig är att om ICA får för sig att lägga ett par miljarder, eller par hundra miljoner, på att fixa en snajdig hemsida, bilar som kan köra ut maten och dygnet runt reklam i alla kanaler och ett anpassat e-handelslager så kommer det att slå både mot mathem och matse, ganska hårt också förmodligen. Det är trots allt ett företag med tusen gånger större omsättning så man kan inte vifta bort det.

Av texten ovan verkar det som att man redan har en plan. Tester i Stockholm i slutet av året och ett e-handelslager under 2015. En anledning till att man inte vill växa en e-handelsverksamhet för snabbt är att man kommer att kannabalisera på sina egna butiker, vilket i sig är ett problem, men eftersom ICA inte äger alla sina butiker så är det säkert ett delikat problem att hantera. Det gör mig lite lugnare.

Sedan är det naturligtvis positivt att ett företag som ICA ser potentialen i e-handel. De inser att e-handel kommer att vara en del som kommer att växa och istället för att streta emot så kommer man att vara med på tåget. Det kommer nog inte aktörer att inse. Förhoppningsvis kommer det att göra matse till en intressant uppköpskandidat. En eventuell köpare av Matse skulle kunna vara Bergendahlgruppen, som bland annat äger Citygross, och redan idag levererar en del till matse, om jag inte är helt missinformerad. Det är naturligtvis bara spekulationer och jag vet inte om man har ekonomin till att göra det, men det är en fundering som jag har.

Det skall bli intressant att se hur de närmsta åren artar sig.

Inga kommentarer: