12 augusti 2014

Matse:s värdering jämfört med Ocados vid en snabb anblick

Det är ovant för mig att äga aktier i ett bolag som Matse med väldigt låg handel och svalt intresse både från diverse forum och vanlig press. Det är förmodligen nyttigt att inte behöva överösas med information hela tiden, men eftersom jag gärna vill veta mer så hade jag önskat att det hade skrivit mer om bolaget.

Precis som jag nämnt så finns det ett liknande bolag i Storbritannien - Ocado - som för närvarande värderas runt 2 MGBP och omsätter 0,8 MGBP enligt http://citywire.co.uk/money/share-prices-and-performance/share-factsheet.aspx?InstrumentID=227071. Enligt samma sida så har inte tillväxten varit hisnande de senaste åren, 2012: 0,679 MGBP och 2013: 0,792 GBP. Vad gäller vinsten så har bolaget gjort ungefär plus minus noll de senaste åren. Om man skall försöka dra några slutsatser så kan en vara att investerarkollektivet verkar tycka att en värdering för ett e-matföretag kan vara  runt 2,5 gånger omsättningen vid nollresultat och en tillväxt på drygt 10%. Det är extremt trubbigt och för att kunna säga något som man riktigt kan lita på så skulle man behöva göra en mer detaljerad analys, men det har jag inte gjort. Förmodligen kommer jag att försöka snoka upp en bra analys som någon annan har gjort. (Finns det någon som sitter på en bra länk?)

I skrivande stund så är börsvärdet på Matse runt 250 MSEK och enligt vad jag tror kommer årsomsättningen att landa på runt 100 MSEK (vilket troligen är en ganska försiktig siffra med tanke på att de senaste månaderna har kommit in 80-100% över samma månad 2013). Till skillnad från Ocado som uppvisar Matse ordentlig tillväxt. Från att bara ha funnits i Göteborg till att man nu sedan Q2 även finns i Stockholm så nästan dubblar man varje månad jämfört med motsvarande 2013, vilket är imponerande. Till Matse:s nackdel så ligger man inte i närheten av nollresultat utan fortsätter att bränna pengar för tillväxt, vilket förvisso är enligt plan. Det känns med andra ord som att värderingen på Matse inte är helt tokig jämfört med Ocado, i alla fall vid en snabb anblick.

Är det någon som följer bolagen och som tycker att jag har missat något så får ni gärna kommentera.
  

Inga kommentarer: