Att man inte går vinst oroar mig inte nämnvärt. Det kostar att växa snabbt, etablera ett varumärke, bygga upp en organisation, starta upp distributionscentrum mm. Det är sagt att siffrorna kommer att vara svarta först 2016 och det tycker jag verkar fullt rimligt.
Det som oroar mig är att man verkar vända sig till en målgrupp som inte vill handla och som är beredd på att betala mer, acceptera ett sämre utbud, vänta på att få varorna, vara bunden till att vara hemma en viss tid och inte få välja varor själv i utbyte mot att få varorna hemkörda samt att enkelt kunna fylla kundkorgen via appen/hemsidan. För egen del så är dagens tjänster inte tillräckligt intressanta för att jag skall överväga att börja handla hos någon av näthandlarna, men jag ser en enorm potential att kunna på sikt erbjuda något väldigt attraktivt.
Jag tror att priset är det som kommer att få störst effekt vad gäller kundtillströmning. Ett lägre pris hade spridit sig snabbt och allt fler hade valt att handla helt eller delvis via nätet, förmodligen för de flesta delvis via nätet. Priset beror så klart på skalfördelar och med dagens pytteomsättning så har man inte mycket att säga till om.
En annan aspekt är hemkörningen. Jag tror absolut på "click & collect"-konceptet som används i Storbritannien, dvs att man kör till en upphämtningsplats, knappar in sin kod och hämtar sina varor. Jag tror att sådana stationer hade gjort sig väldigt bra t ex i en saluhall. Fler kunder hade hittat till saluhallen och de varor som man inte hittat via mat.se kunde man handla i saluhallen. Det finns med andra ord möjligheter.
För att summera så tycker jag att erbjudandet som det ser ut just nu är ganska dåligt. Att det finns de som tycker att det är jätteskönt att få varorna hemkörda kan jag förstå och min situation är inte sådan att det spelar jättestor roll för mig om jag får varorna hemkörda eller inte, men jag kan förstå att det finns många där det spelar stor roll, t ex personer som har svårt för att bära tunga matkassar, ont om tid, långt till en bra matbutik, ingen bil, inget körkort etc. Likväl, jag tror inte att dagens erbjudande kommer att räcka för att ta mat.se till en omsättning över 1 miljard och med en marginal på 5-7%, vilket jag tror skulle kunna vara möjligt inom en tioårsperiod om man spelar sina kort rätt.
Att man kan växa enligt plan med ett ganska dåligt erbjudande tolkar jag ändå som något positivt. Man börjar med att bygga volym och försöker att hålla förlusten i schack genom att inte sänka priserna. När man väl har byggt volym och täcker storstadsregionerna kan man ta nästa steg och på allvar börja konkurrera med dagens matvarujättar.
Det som oroar mig lite är att mat.se-gänget verkar vara ett gäng glada e-handlare som hellre pillar med hemsidan än tänker på allt runt omkring, som t ex upphämtningsställen, och om man inte förstår helheten så kommer jag att bli orolig och dra mig ur. Tyvärr kommuniceras det inte så mycket kring framtiden, vilket jag förvisso kan förstå med tanke på att man inte vill ge konkurrenterna sina framtidsplaner.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar