05 januari 2010

Förväntningar på framtiden - del 3

Jag hade egentligen inte tänkt sia mer om framtiden, men efter att tänkt lite till kan jag inte hålla mig utan måste helt enkelt sia lite om bostadsmarknaden. I tidigare blogginlägg (här är ytterligare ett) har jag gjort lite jämförelser mellan hyresrätt och bostadsrätt. Som framgår av de tidigare inläggen sitter jag idag på en hyresrätt och väntar mer eller mindre på att tillfälle skall dyka upp för att hoppa på bostadskarusellen. Naturligtvis påverkar det min inställning till bostadsmarknaden, men jag skall försöka hålla mig till fakta.

Under 2o10 kommer styrräntan att höjas. Idag ligger styrräntan på 0,25% och som bolånekund lånar man idag till en rörlig boränta på ungefär 1,50%. Jag kommer inte riktigt ihåg hur Riksbankens aviserade räntebana ser ut, men inom ett till två år kan mycket väl styrräntan åttadubblas till 2,00%. Detta kommer i sin tur att ge en rörlig boränta på ungefär 3%, dvs ungefär dubbelt så hög som idag. Min gissning är att vi kommer att få se en rörlig boränta under 2010 som ligger på 2,5% och att den kommer att vara ungefär 3,5% under 2011. Lånekostnaderna kommer alltså att öka dramatiskt. Förhoppningsvis har de flesta tagit höjd för detta, men en höjd ränta påverkar likväl bostadspriserna.

Tyvärr tror jag att en hel del har missat att spara undan pengar under tiden som räntan varit låg. Efter sol kommer regn och det gäller att ha mariginaler, speciellt om man har lån i miljonklassen.

Förutom höjd ränta kan fastighetsskatten återinföras, vilket skulle göra det dyrare att äga en villa, i alla fall i en del fall. Även om en återinförd fastighetsskatt skulle slå ojämnt så skulle det påverka bostadspriserna negativt.

Idag finns det möjlighet att göra ränteavdrag för alla som har bostadslån. Det har funnits länge och kommer med största sannolikhet att finnas även i framtiden. Jag har svårt att se att man skulle göra avdraget mer fördelaktigt än vad det är idag. Alltså, om någonting ändras vad gäller räneavdraget så tror jag att det kommer att vara till det negativa, dvs göra det dyrare att låna pengar till en bostad.

Den relativt nyinförda ROT-avdraget infördes för att stimulera ekonomin, men det spelade även bostadsägare i händerna. Genom att utnyttja ROT-avdraget blir renoveringar billigare, vilket naturligtvis gör det mer intressant att vara bostadsägare, vilket i sin tur driver upp priserna. Om detta avdrag tas bort kommer det att bli mindre intressant att äga sin bostad. Förmodligen är effekten relativt liten, men kanske kommer det att ha en liten effekt.

Hushållens belåning är rekordhög. Många har passat på att låna när räntan varit låg, vilket tydligt syns i statistiken. Lite elakt (och inte helt rättvist) kan man säga att Riksbankens ränedoping har gjort ett stort antal personer rejält skuldsatta, men det har inte hindrat företagen från att säga upp personal. Eftersom belåningen redan är hög så finns det mindre utrymme för ytterligare belåning, vilket talar för att bostadspriserna inte kommer att öka ytterligare.

Den kanske viktigaste faktorn som talar för att bostadspriserna kommer att sjunka är den ökande arbetslösheten. Det känns inte kul att skriva det, men förmodligen kommer det att göra att många personer/familjer får det svårt att gå ihop.

Sammanfattningsvis tror jag alltså att bostadspriserna kommer att gå ner under 2010. Risken är att fastighetsbubblan startar en allmän nedgång, men det får vi hoppas att vi slipper.

Kommentera gärna!

Charlie

Inga kommentarer: