01 januari 2010

Förväntningar på framtiden - del 2

I mitt första inlägg i mina framtidsfunderingar över det alldeles nya seklet så skrev jag en del om mobilt internet och att jag trodde att detta skulle få ordentlig fart. Av de som kommenterade så höll båda med. Teleoperatörer framhölls som en annan typ av företag som kan komma att gynnas av den ökade internettrafiken. I en annan kommentar så lyftes sociala medier fram som ytterligare en anledning till att den mobila internettrafiken kan komma att öka.

I detta andra inlägg siar jag om energibranschen:

2. Energibranschen stöps om
00-talet avslutades med ett magplask ur klimatpolitisk synvinkel. Klimatkonferensen i Köpenhamn ledde inte till någonting. Många tyckte, men ingenting bestämdes. Rika och fattiga trätte om vem som skulle stå till svars för att situationen är som den är idag och man kunde inte komma överens om hur man skall gå vidare. Ett misslyckande het enkelt.

Det positiva med klimatkonferensen är dock att klimatfrågan är för stunden högaktuell. Många unga engagerar sig för att rädda jorden och alltfler bolag försöker på ett eller annat sätt profilera sig som miljöriktigt. Hybridbilar är inte längre något konstigt. Svanenmärkta blöjor är ganska vanligt. Många saker rör sig i rätt riktning, men många menar att vi inte kommer att hinna anpassa vårt sätt att leva för att hindra miljökatastrofer som att exempelvis Maldiverna hamnar under havsytan på grund av polarisarna smälter.

Hittills har vindkraftstillverkare gynnats av statliga subventioner och många kraftföretag och privatpersoner (oftast bönder som äger mark där det blåser ordentligt) har investerat i vindkraftverk. Tekniken har blivit bättre, men få tror (i alla fall jag) att vindkraften ensam skall kunna ersätta kärnkraft och kolkraft. Andra energikällor som diskuteras är solenergi och vågkraft, men även dessa är i ett tidigt skede.

Jag tror att gas och olja kommer att bli dyrare under seklet vi har framför oss. Det är möjligt att peak oil kommer att inträffa, men det är ingenting som jag förväntar mig. Jag tror dock att oljan kommer att bli dyrare och att det kommer att gynna andra energikällor. Förmodligen kommer kärnkraften att gynnas då den är billig och inte släpper ut koldioxid. Vindkraft, solkraft och vågkraft kommer troligen också att gynnas och bli alltmer vanlig. Det finns säkert andra typer av energikällor, t ex tidvattensbaserade energiverk, som även de kommer att gynnas av det högre oljepriset.

Ett högre oljepris kommer även att få indirekta konsekvenser för många människor. Livsmedel kommer troligen att bli dyrare, vilket kanske kommer att påverka hur vi handlar mat. Idag slängs en stor del av den mat som handlas, något som kanske kommer att ändras om maten blir dyrare. Om man ser till utanför Sveriges gränser kan tyvärr ett högre oljepris även leda till att svälten ökar. Jag har inget direkt svar på hur högre livsmedelspriser skulle kunna avspegla sig i någon speciell aktie, men däremot så tror jag att högre livsmedelspriser kan få effekter på företag som utvecklar anpassade grödor, t ex genmodifierade grödor.

En annan sak som kommer att påverkas är naturligtvis transporter. Att ha bil är dyrt idag och det kommer förmodligen att bli ännu dyrare att ha bil framöver. Bilbranschen har redan börjat tänka om och idag säljs det fler och fler hybridbilar samt fler och fler mindre bränslesnåla bilar. Dessa trender tror jag kommer att fortsätta. Egentligen är jag förvånad att hybridbilar först nu har blivit en realitet. Det är ingen banbrytande teknik att samla upp energi vid exempelvis inbromsningar för att spara den till accelerationer. En viktig komponent i en hybridbil är batteriet. Idag är det många gånger akilleshälen, vilket bland annat förklarar varför många hybridbilar har små bagageutrymme (såvida inte batterierna ligger under bilen). Jag tror att företag verksamma inom detta område kan bli väldigt intressanta som investeringsobjekt. Batterier kommer dessutom att vara intressant för alla de villaägare som väljer att sätta solceller på sina tak. Potentialen är alltså enormt stor för ett företag som kan presentera bättre batterier.

Högre transportkostnader kan även spela tågtrafiken i händerna. Under detta sekel (för det blev det väl bestämt?) kommer höghastighetsräls att byggas mellan storstäderna. När detta är på plats kommer förhoppningsvis en stor del av inrikestrafiken att ske via tåg och en liten del via flyg. Liknande investeringar kommer troligen att göras på andra ställen i världen, vilket förga förvåndande kommer att gynna företag som är inblandade i denna typ av projekt. Jag känner inte direkt till något sådant. Warren Buffet investerade via Berkshire Hathaway relativt nyligen i ett "tågföretag" i USA, vilket är intressant eftersom det tyder dels på att gamle Warren tänker i liknande banor, dels på att billandet nummer ett (USA) kanske i framtiden kommer att ha ett schysst järnvägsnät.

Andra företag som jag tror kommer att vara intressanta investeringar under seklet är NIBE som tillverkar värmepumpar, Vestas som tillverkar vindkraftverk, ABB som är stora inom energiområden genom transformatorer, generatorer etc, Alfa Laval som gör värmeväxlare och Fortum som sitter på vattenkraftverk, kärnkraftverk och elnät. Alla utom Fortum finns idag i min portfölj, men inom kort kommer nog Fortum även att finnas där.

Det finns säkert andra alternativ än de ovan. Tipsa gärna om dessa i kommentarsfältet nedan. Jag handlar inte med utländska aktier på grund av att jag tycker att det blir stökigt och dyrt.(Vestas och Fortum är förvisso inte svenska, men de går att handla via Aktiedirekt så jag räknar dem som nationella).

Charlie

3 kommentarer:

Anonym sa...

Morphic. Företaget går riktigt dåligt för tillfället, men produkterna har framtiden för sig.

Diversifierad sa...

Jag ser gärna SKF som miljöteknik. Deras affärsidé är ju att få saker att snurra/rulla lättare och därigenom kräva mindre energi.

Charlie sa...

Jag känner inte till Morphic så bra, men vibbarna som jag får är inte positiva. Det är för mycket problem och bolaget är för litet. Jag vet inte vad de sitter på som andra bolag inte större konkurrenter har.

SKF gynnas säkerligen av en ökad vindkraftsförsäljning, men framförallt kan aktien ta fart om industrin börjar snurra på i bra fart.

Charlie