30 juli 2007

Hyresrätt eller bostadsrätt?

Jag har funderat väldigt mycket den senaste tiden på om det är vettigt att köpa en bostadsrätt eller ett bättre alternativ att fortsätta bo kvar i hyresrätt. Efter att ha kollat runt ganska länge så har jag fått en hygglig bild av hur priserna för tillfället ser ut. För att illustrera ett konkret ettt exempel skulle jag vilja ta följande lägenhet som exempel: 4:a, 100 kvm, bra läge, balkong, ej bottenvåning.

Denna exempellägenhet kostar ungefär enligt de två olika alternativen:

Hyresrätt
Hyra: 7 500 SEK/mån

Bostadsrätt
Insats: 2 500 000 SEK
Avgift: 4 000 SEK/mån

Min åsikt: Om man har möjlighet att bo i en hyresrätt så tycker jag med ovanstående stående underlag att det är ett riktigt beslut.

Naturligtvis kan man ifrågasätta underlaget, men även om bostadsrättslägenheten är ett par hundratusen billigare eller dyrare, eller om skicket skiljer de båda åt en aning, etc, så förändrar det egentligen inte särdeles mycket. Om ni vill ifrågasätta underlaget så får ni gärna göra det, men det är egentligen inte det som jag vill lyfta, utan snarare om bostadsrättspriserna är motiverade i förhållande till motsvarande hureslägenheter.

Min åsikt är med andra ord att det inte finns någon direkt anledning till att byta bort en hyresrätt mot en bostadsrätt, i alla fall inte sett ur ett ekonomiskt perspektiv. Nu är jag väl medveten om att alla inte har ett förstahandskontrakt och att detta problem kan vara lite av ett lyxproblem, men även om man nu tillhör den lyckligt lottade gruppen som har ett förstahandskontrakt så är det ändå en stor del av denna grupp som säger upp sina kontrakt för att flytta till bostadsrätt. Jag förstår mycket väl argumentet att det är en skön känsla att "äga" sitt eget boende och att man kan investera på ett annat sätt i ett eget boende, men, likväl, är det verkligen klokt ur ett ekonomiskt perspektiv under rådande förutsättningar? Eller omformuerat, hur ekonomiskt oklok är det rimligt att vara för att få större makt över sitt boende? Eller omformulerat ännu en gång, hur stora förväntningar på ytterligare prisuppgångar och fortsatt god svensk ekonomi ligger det i dagens bostadspriser?

Min analys är att vi idag har bostadsättspriser som grundar sig på en uppfattning om att man alltid får tillbaka sina pengar när man säjer sin lägenhet och att det därför egentligen bara handlar om att hoppa på tåget så snart som möjligt. Uppfattningen om att man alltid får tillbaka sina pengar får nämligen i förlängningen, något hårddraget, effekten att det alltid är en bra affär att köpa lägenheten, oavsett pris. Om man alltid får tillbaka pengarna så spelar det ju ingen roll hur mycket man betalar för lägenheten. Det enda som då egentligen sätter stopp är om banken väljer att bevilja lån eller inte. Jag säger inte att det är fullt så illa som jag antyder, men det är väldigt lätt att bli fartblind på siffror när det går uppåt under lång tid. Tyvärr finns det inte direkt någon som tjänar på en sackande bostadsmarknad, men det finns desto fler som tjänar på rusande bostadsrättspriser.

Jag menar inte att få nyblivna bostadsrättsinnehavare att känna sig illa till mods. Historiskt sett så har ni gjort helt rätt och det finns mycket som tyder på att priserna inte alls kommer att avta. Ett tips är dock att engagera sig i bostadsrättsföreningen så att ni har insyn i vad ni är delägare i. Det är viktigt när det gäller så mycket pengar som det gör idag.

Min förhoppning är att jag har rört upp en del känslor och att ni tycker att jag har glömt en massa argument. Fyll gärna på med dessa i kommentarsfältet.

mvh Charlie

9 kommentarer:

Anonym sa...

Jag skulle säga så här:
Leta efter en bostadsrätt, men köp endast om du lyckas få tag i en för 20% under marknadsvärdet!

Det går men det är inte lätt

Anna sa...

Jag är lite inne på ditt spår där. Hade en bostadsrätt i Lund som jag sålde nu precis när jag flyttade till Norrköping. Väl i Norrköping har jag placerat mig i en hyresrätt. Just nu tycker jag det känns helt galet att köpa en bostadsrätt, men det kanske ändrar sig snart igen.

Charlie sa...

Hej Jakob!

Att köpa en lägenhet för 20% under marknadspriset bygger väl i de flesta fall på att det är en del att fixa i lägenheten. Min erfarenhet är att man har en tendens att nedvärdera sin egen tid när man tittar på renoveringsobjekt. Alternativet till att renovera sin egen lägenhet skulle ju kunna vara att ha ett extrajobb eller driva något annat projekt vid sidan om, men jag kanske missuppfattade dig lite.

mvh Charlie

Charlie sa...

Hej Anna!

Man kan naturligtvis hävda att du och jag är inne på fel spår genom att säga att priset är korrekt eftersom folk betalar det. Tyvärr täcker inte ett sådant resonemang in bubblor av olika slag.

Det är mycket möjligt att jag hade gjort likadant som du har gjort, men jag hade nog försökt att köpa nånting ganska snart så att jag slapp betala reavinstskatt.

mvh Charlie

Cristoffer sa...

Mycket välskrivet inlägg vill jag säga först!

Precis som du är jag faktiskt lite orolig för botadsmarknaden. Det finns en viss chans att utvecklingen i Sverige står inför samma faktum som markanden nu gör i Danmark dvs en svag utveckling. Under Andra kvartalet har priset gått ned 3% u Köpenhamn som exempel.

Som alltid gäller dock samma fakta som tidigare. Husmarknaden knäcks aldrig av högre räntor såvida inte räntorna blir extrema. Vad som däremot verligen kan knäcka bostadsmarknaden är höjda räntor under en tid och sedan en försvagning av arbetsmarknaden. Då går säkert priserna ned även om räntan sänks..

Betänk att Svenskar är bland de i hela världen som lägger mest pengar på sitt boende (får lånade pengar oftast). örklaringen till varför det är så har nog en hel del att göra med räntebidrag (80-talet) och räntavdragen (idag)

Charlie sa...

Hej Cristoffer!

Tack för berömmet och välkommen hem till datorn (jag antar, baserat på bilden som publicerade, att du var iväg långt från civilisatationen).

Jag är iofs inte så säker på att bostadsmarknaden endast knäcks av extrema räntor (vad nu extrema räntor är). En högre ränta kan ju leda till att investeringsviljan avtar, vilket i sin tur kan leda till att efterfrågan på arbetskraft avtar, vilket i sin tur får till effekt att arbetsmarknaden viker. Jag tror dock att jag förstår din poäng och håller med dig, men det är möjligt att vi har lite olika åsikter om vad som är extrema räntor. Jag tycker t ex inte att femårsräntor på 7% känns extremt (särskilt inte sett i ett perspektiv på 10-15 år), men jag tror ändå att den typen av räntor skulle få effekter på bostadsmarknaden.

mvh Charlie

Anonym sa...

Du har av någon oförklarlig anledning glömt en av dom viktigaste variablerna i din beräkning, nämligen värdeökningen på en bostadsrätt. Såvida du inte på något skumraskt sätt lyckas få pengar för din hyresrätt när du flyttar så är din hyra en ren utgift under tiden du bor där.

Bor du däremot i en bostadsrätt är detta i det långa loppet en mycket god affär. Värdeökningen i Stockholm är sett över en längre tidsperiod (10+ år) i regel minst 6-8% per år. Visst, vissa år är det +/- 0, andra år negativt och vissa år +25%. Men i det långa loppet ökar priserna med en nivå som ligger strax över räntan.

För den som bott på Östermalm under en längre tid är boendet mycket billigt, ibland gratis eller till och med subventionerat. Dvs när du flyttar har du efter försäljning och betald skatt mer pengar än du haft i räntekostnader under tiden du bor där.

På din lägenhet med ett pris av 2500 tkr blir det med en relativt låg värdeökning om 6% hela 150 tkr per år, eller före skatt ca 12.5 tkr per månad (10 tkr efter skatt). Att folk tycker det är ekonomiskt fördelaktigt att bo i hyresrätt i Stockholm är för mig helt ofattbart, men jag antar att det beror på att man som du inte räknar med en värdestegring på bostaden.

Charlie sa...

Hej Martin!

Precis som du säger så har det historiskt sett varit en bra affär att "äga" en bostadsrätt i Stockholm och på de flesta andra platserna i Sverige. Men det är viktigt att komma ihåg att historia är historia och att framtid är framtid, dva att extrapolera historisk prisutveckling in i framtiden är inte helt oproblematiskt.

Det är likaså viktigt att komma ihåg att det finns prisökningar inprisade i de bostadspriser som finns idag. Efter att ha läst ditt inlägg blev jag inspirerad att spinna vidare på exemplet i ett nytt inlägg, se Hyresrätt eller Bostadsrätt del 2 som jag strax skall skriva.

mvh Charlie

Akademikern sa...

Så så jävla fel ni hade allesammans. Idag 5 år senare så har bostadspriserna höjts 25% i hela riket. Dumt att ta en hyresrätt med andra ord.