08 januari 2010

SCA över 100 SEK

Idag hände något ovanligt. "Börsens tråkigaste aktie", SCA, som också är mitt största innehav, pinnade upp hela 4,40 SEK och landade till slut på 100,30 SEK. Jag fattar inte riktigt varför, men jag har länge tyckt att aktien varit undervärderad. De senaste kvartalsrapporterna har varit bra och nedsidan, som jag ser det, bör vara begränsad på grund av bl.a. den starka hygiensektorn och all skog som bolaget sitter på.

Förhoppningsvis fortsätter aktien upp de närmsta dagarna. Jag har tidigare aviserat att jag tror på en kurs på 105 SEK innan sommaren, men det kanske inte behöver dröja så länge. Vi får se. Kul är det i alla fall.

Är det förresten någon som vet vad som drog upp kursen idag?

Charlie

4 kommentarer:

inte miljonär än sa...

Har heller ingen aning, bara trevligt att den rör på sig lite...

Charlie sa...

Jag läste också pressreleasen, men jag har svårt att tro att det spelar så stor roll. Förmodligen är det helt enkelt så att någon eller några större aktörer som ser SCA som en intressant investering.

Anonym sa...

Många större aktörer, framförallt utländska mäklare, har satt i system att sänka kursen framförallt strax före stängning, vilket gjort att kursen haft svårt att lyfta. I längden håller dock inte detta utan det skapas ett undertryck och en plötslig "badbollseffekt".

Charlie sa...

Intressant. Var ser du detta? I mäklarstatistiken?

Vad har de att vinna på att pressa ned kursen innan stängning?

Charlie