05 april 2008

Sammanställning mars månad

Mars var en otroligt lugn månad i portföljen. Under både januari och februari så köpte jag på mig en hel del aktier, vilket gjorde att jag låg något över min budgeterade exponering mot aktiemarknaden. Jag beslöt nämligen i januari att det var dags för mig att successivt börja skjuta in pengar på aktiemarknaden och gjorde därför upp en plan för hur jag skulle arrangera denna återkomst till aktiemarknaden. Anledningen till att jag beslöt mig för att satsa på aktier igen var bland annat de kommande utdelningarna, men också att jag kände att det var dags för mig att ta en mer långsiktig inställning till aktiemarknaden. Jag tror mycket väl att det går att tjäna bra med pengar på kortsiktiga affärer, men det är enligt mitt sätt att se ofrånkomligt att ett sådant handlande tar mycket tid och just tid är tyvärr en bristvara.

Den enda affären som gjordes under mars, närmare bestämt 31 mars, var ett köp av Anoto-aktier för 7,05 SEK. Anoto kan vara ett intressant på så sätt att det ligger inte helt långt borta att de börjar tjäna pengar. Om de börjar tjäna pengar samtidigt som marknaden som helhet vänder kan kursen utveckla sig väldigt fint. Aktien är dock en högriskaktie och på grund av detta lade jag min vana trogen in en säljorder så snart köpet gått igenom. Säljordern som var på 7,45 SEK gick igenom dagen efter och det blev en liten vinst. Det är möjligt att jag köper tillbaka Anoto inom en snar framtid.

Utdelningarna kommer att gör att jag kommer att få en del nya pengar att handla aktier för under april. Det är möjligt att detta kommer att göra att jag köper på mig mer, men det kan också bli så att jag avvaktar ytterligare en månad för att se lite var marknaden är på väg. Bollen är rund.

mvh Charlie

2 kommentarer:

finansmamman sa...

Hej!
En helt annan sak,vet att du brukar handla med Bull och Bear, har du handlat med någon annan EFT?

Charlie sa...

Hej!

Nej, det har jag inte. Jag har framförallt använt mig av Bull och Bear för att få hävstången.

mvh Charlie