20 april 2008

In och ut, ut och in, in och ut igen...

Det har blivit lite snabba affärer på sista tiden. Jag kan inte påstå att de varit planerade, snarare att jag gripit möjligheter som uppstått.

Först köpte jag in mig i Anoto igen. Denna gång gav jag 6,80 SEK (2008-04-14). Eftersom Anoto är ett riskfyllt papper och jag egentligen inte vill öka min exponering mot börsen så slängde jag in en säljorder så fort jag sett att jag fått aktierna. Säljordern blev 7,20 SEK och den gick igenom några dagar senare (200804-18). Nu har Anoto fortsatt uppåt och står på 7,40 SEK idag, men jag är trots detta nöjd med utfallet av min affär. Det är inte omöjligt att jag köper in mig igen. Helst så betalar jag inte mer än 7 SEK, men jag kan tänka mig att betala lite till om signalerna den närmsta tiden känns bra.

För det andra så köpte jag AXIS samma dag som kursen för AXIS rasade (2008-04-16). Jag betalade 89 SEK och var ganska nöjd med det, men eftersom marknaden tydligt visat att man inte var nöjd med Q1-rapporten så slängde jag in en säljorder på 93 SEK. Ordern gick igenom dagen efter (2008-04-17) och jag var nöjd. I detta fall var det rätt agerat. Kursen står nämligen nu på 87,75 SEK.

Det känns sunt att AXIS går ner en aning. Dels för att förväntningarna i den tidigare kursen som låg runt 120-125 SEK var lite väl tilltagna, delvis för att AXIS är exponerad mot USA, vilket inte är en fördel för tillfället. På lång sikt tror jag på aktien. Analoga videoövervakningssystem kommer att bytas ut mot digitala videoövervakningssystem, därom råder inget tvivel. Däremot kommer det att ta tid och konkurrensen som idag är ganska liten inom digitala videoövervakningssystem kommer att öka. Om kursen sticker under 80 SEK så hoppar jag nog på tåget igen.

Jag tror både på Anoto och AXIS i ett längre perspektiv, men att äga aktier innebär en risk och därför valde jag i dessa fall att snabbt casha hem.

Den senaste tiden har jag funderat en del på att fylla på med Alfa Laval och/eller att köpa aktier i Atals Copco. SKF:s Q1-rapport var överraskande bra, vilket fick mitt verkstadsfunderande att intensifieras. Det är möjligt att jag köper några nu i slutet av månaden eller att jag fortsätter att ligga lågt.

Vad gäller avyttrande så är det möjligt att jag säljer mina SEB. Jag har hört lite löst prat om att SEB och Investor planerar för någon affär med Nordea. Spekulationer om SEB och Nordea är jag innerligt trött på och jag är inte speciellt lockad av en sådan affär. Det är möjligt att det hade varit bra, men jag tror att det är bättre att SEB fortsätter sin satsning i öst. Det är dock inte därför som jag funderar på att sälja mina SEB-aktier. Anledningen till att jag funderar på det är att jag misstänker att det kommer att komma negativa nyheter från SEB kopplade till subprime-krisen. Man har avsatt pengar till kreditförluster, vilket tyder på att man har varit inne och bränt sig. Det är möjligt att jag har missuppfattat dessa avsättningar och att detta med råge är inprisat i kursen, men jag tror ändå att en nyhet från SEB som rör kreditförluster kopplade till subprime-krisen skulle få klart negativa konsekvenser, dels förtroendemässigt bland nuvarande och blivande kunder, dels av marknaden med negativ kursutveckling som följd.

Detta är som vanligt bara spekulationer och funderingar. Kommentera gärna. Då blir jag glad.

mvh Charlie

2 kommentarer:

Admin sa...

Har du ibland köp- och säljordrar liggande samtidigt som du jobbar? Jag tycker det är imponerande att du inte stressar upp dig isåfall, fast det är så korta affärer.

Kanske kan man träna upp sitt trading-psyke över tid?

Charlie sa...

Jag har ofta ordrar liggande samtidigt som jag jobbar. Oftast har jag ett par köpordrar och det är inte helt sällan så att jag även har säljordrar liggande på ett par aktier. Oftast är ordrarna ganska väl tilltagna (läs: osannolika), vilket gör att de oftast inte går igenom.

I en del fall när jag verkligen bestämt mig för att köpa eller sälja något så brukar jag lägga mer rimliga ordrar.

Jag lägger ordrar på kvällarna. Det funkar bäst för mig eftersom man kan sitta i lugn och ro och fundera igenom sina ordrar ordentligt.

När jag jobbar så tänker jag inte så mycket på mina ordrar faktiskt. Det är en vanesak gissar jag.

mvh Charlie