19 december 2022

Fenix Outdoor: Intressant, men jag avvaktar

Ett bolag som jag har tittat på ett tag, men som jag länge tyckt varit för dyrt är Fenix Outdoor. Starka varumärken är ofta ganska intressant och Fenix sitter framförallt på ett riktigt starkt varumärke - Fjällräven. Det är inte det enda varumärket som man har i portföljen, men det är det starkaste. Utöver de egna varumärkena så har man även sina egna Naturkompaniet-butiker. Det är en ganska intressant kombination som jag ser det, men det kommer med en ganska hög prislapp trots allt tycker jag. Man kan så klart ha olika åsikt om det hela, men jag tycker att Fenix Outdoor tyvärr inte känns fullt så intressant ändå och jag tror därför inte att jag kommer att köpa.

En anledning till att jag inte kommer att köpa är att jag tycker att det finns en moderisk som inte går att bortse ifrån. Idag är Fjällräven ett populärt varumärke som många kundgrupper gillar och är beredda att betala ganska mycket för. Det är bra kvalitetsprodukter, men det är även en fråga om mode enligt mitt sätt att se på saken. Det är inte säkert att Fjällräven alltid kommer att ses som ett intressant märke och då kommer det att kunna slå ganska hårt försäjningen.

En ytterligare anledning att jag är tveksam är en eventuell kommande recession. Om konsumenter får mindre pengar att röra sig med så kommer det sannolikt att slå mot de flesta bolag som säljer till konsumenter. Fenix är inget undantag tror jag, och eftersom man ligger högt prismässigt så kan det vara en typ av vara som drabbas relativt hårt, eventuellt. Det kanske inte blir så, men jag tycker inte att det känns osannolikt.

En tredje anledning som gör att jag inte trycker på köpknappen är att Fenix kanske inte är en vinnare om allt mer handel rör sig mot nätet. Naturkompaniet har ehandel och Fenix produkter, som t ex Fjällräven-produkterna, säljs via många duktiga e-handlare, men Fenix produkter gör sig sannolikt bäst i en miljö där man kan se och ta på produkterna. Om inte det vore fallet verkar det något bakvänt att Fenix har sina egna fysiska butiker. Förutom att produkterna inte kommer fram på lika bra sätt via nätet som via fysiska butiker så finns det även en risk att nya produkter vinner mark. Revolution Race har nog inte tagit så mycket marknadsandelar från Fjällräven, men jag tror nog att i alla fall några kunder valt Revolution Race istället för Fjällräven. Även om det inte har förlorats någon alls marknadsandel från Fenix så har någon förlorat marknadsandelar till Revolution Race. Jag tycker att man kan se Revolution Race som en påminnelse på att det kan komma fram nya aktörer ganska fort och jag tror att vi kommer att vi har ändrat våra köpmönster de senaste åren och att vi kommer att ändra våra köpmönster ytterligare under de kommande åren. Det är inte säkert att Fenix kommer att vara vinnare i en sådan föränderlig miljö....eller så blir man det.

Sammanfattningsvis, jag gillar bolaget och jag använder produkterna. Tyvärr tycker jag att det finns en del orosmoln och jag tycker att det finns annat som känns mer prisvärt. Av den anledningen så kommer jag att avstå, i alla fall som det känns nu. Vi får se om det var ett riktigt beslut.  

Inga kommentarer: