03 december 2022

Careium: Ny VD - Christian Wahlén

Nyligen så meddelades att Christian Wahlén blir ny VD på Careium. Maria Khorsand som nyligen tillträdde som interims-VD kommer med andra ord inom någon månad lämna för att ge plats åt Christian. Christian sitter sedan tidigare i år i styrelsen för Careium och han är på så sätt inte en helt ny bekantskap för bolaget. Det bådar gott tycker jag. Risken att det blir en felrekrytering känns därmed lägre än i många andra fall.

Om jag förstår saken rätt så har Christian en bakgrund som psykolog, men har de senaste åren haft olika ledningsbefattningar. Närmast kommer han från en tjänst på Kry. Han verkar ha jobbat en hel del med att ta fram olika former av digitala vårdtjänster, vilket sannolikt kommer att bli en tillgång framöver. Det han kanske inte har så stor erfarenhet av är att skapa ordning efter större förvärv som inte riktigt gått som tänkt, vilket just nu är situationen i Careium. Någonting måste ha gått snett när man förvärvade verksamheten i Storbritannien och det hela känns ganska märkligt. Att det ibland blir fel vid förvärv händer, men det blir inte desto mindre kännbart. Överlag så tycker jag att det verkar vara en bra rekrytering och det skall bli intressant att se vilket avtryck han gör.

Precis som med XXL så tycker jag att bara det faktum att man har utnämnt en ny VD är i sig en positiv sak. Att det inte finns en permanent VD på plats leder i de flesta fall, enligt min erfarenhet, att många processer hamnar i ett vänteläge. Jag tror att man allt eftersom förstår hur tankarna har gått. Sannolikt kommer man under nästa kapitalmarknadsdag eller investerarpresentation bättre förstå hur tankarna går kring framtiden.

Det har varit en hel del insiderköp i Careium och jag förväntar mig att Christian inom kort köper på sig en hel del aktier. Enligt vad jag kan se från hemsidan så äger han i nuläget runt 2500 aktier, dvs aktier för 20-25 kSEK. Eventuellt kommer han att vänta till efter Q4-rapporten har presenterats, vilket nästan kommer att sammanfalla med att han tillträder, eller så passar han på att handla nu innan det blir en tyst period inför Q4-rapporten. Det ska bli intressant att se hur han agerar i denna fråga. Jag hoppas att han köper på sig aktier så snart som möjligt. Det hade känts bra.

Överlag så är jag positiv till Careium. Framförallt så tycker jag att nedsidan känns begränsad. Jag förstår det som att man skalar bort det som inte fungerar i den brittiska verksamheten. Om jag förstår saken rätt så har man sagt upp en del kundsamarbeten av just denna anledning. När väl denna storstädning är klar så bör situationen vara annorlunda och det bör få till effekt att vinsten går upp. Rätt eller fel, det är för tidigt att säga, men jag tycker att oddsen känns attraktiva. Förhoppningsvis kan det visa sig redan i nästa kvartalsrapport. Om kursen skulle hoppa upp till 12 SEK eller mer så kanske jag lämnar faktiskt.

De senaste dagarna så har aktien tickat upp från runt 8 SEK till runt 9 SEK. Det kan verka vara en mindre uppgång och det är det om man köpt runt 25-30 SEK, men om man gått in runt 8 SEK så är det en uppgång på över 10% (fantastiskt med relativa jämförelser ;)). Jag tror nog att jag kommer att fortsätta att trycka in pengar i Careium trots den senaste tidens uppgång. Vi får se lite hur det blir, men just nu är det min plan. Om kursen skulle hoppa upp till 12 SEK eller mer så kommer jag eventuellt, som jag skrev ovan, lämna. Sannolikt kommer jag inte att köpa högre än 10 SEK, i alla fall inte innan Q4-rapporten. Nedan finns en kursgraf lånad från Avanza: 



Det som oroar mig lite med Careium är att det ska komma någonting som snabbt gör trygghetslarm överflödiga. Det är kanske att dra det för långt, men skulle en 80-åring som har en Apple Watch och en iPhone behöva ha ett ytterligare system? På samma sätt, en äldre person som har ett hemlarm med en massa kameror, skulle han eller hon behöva ett trygghetslarm eller skulle det kanske vara en bättre idé att använda en mjukvara som kan identifiera en person som ligger på marknaden? Det är möjligt att jag tänker för mycket och det är möjligt att man snarare ska se det som att man säljer en tjänst och att det kan vara intressant även om det kommer att finnas (eller t o m redan finns) olika former av DIY-lösningar. Jag är inte helt övertygad om att bolaget på alla sätt har framtiden för sig och när jag läser om den nye VD:ns bakgrund så kan jag inte låta bli att fundera på om man kanske vill bredda sig så att man inte bara är exponerade mot trygghetslarm. Det är spekulationer från min sida och inget annat, men jag är likväl lite tveksam till hela konceptet med trygghetslarm. Det som får mig att tro att det ändå finns en marknad är att de flesta kommuner mm vill ha tjänsten, inte hårdvaran, och om man köper en tjänst så innebär det (förhoppningsvis) att man t ex kan säkerställa att batterierna inte laddat ur.

För att sammanfatta, på många sätt tycker jag att Careium är ett intressant case och jag tycker att det har gått ner lite väl mycket, men det är inte utan tvivel som jag äger aktier. Eventuellt kommer jag att köpa på mig ännu fler aktier, men sannolikt inte över 9-10 SEK, och om kursen sticker upp till 12 SEK utan att det kommit någonting som ändrar i sak så är det relativt sannolikt att jag säljer.   

Inga kommentarer: