03 december 2022

Bokrecension: Atomic Habits

Nyligen så lyssnade jag färdigt på boken Atomic Habits på Audible.com, Amazons ljudbokstjänst. Det är en bok som jag tycker passar ganska bra att lyssna på och om man t ex pendlar till jobbet med buss eller i bil. Det är säkert en bok som funkar bra att läsa på vanligt sätt också, men det har jag inte testat. Generellt tycker jag att vissa böcker inte riktigt passar som ljudböcker och det har hänt att jag har slutat lyssna för att jag tycker att det blir svårt att följa. I vissa fall kanske det beror på att jag inte gillar boken, t ex för att den går alldeles för mycket ner på detaljer. Jag gillar att läsa om olika saker och ibland råkar jag få tag på någon tegelsten som går väldigt djupt in på något ämne som jag egentligen inte är superintresserad av. Till exempel har jag köpt på mig ganska mycket böcker om kinesisk historia och det är absolut intressant, men 1000 sidor eller drygt 40 timmars lyssning blir för mycket för mig. jag är helt enkelt inte tillräckligt intresserad. Åter till ämnet och för att sammanfatta, Atomic Habits tycker jag funkar ganska bra i ljudboksformat.

Boken Atomic Habits av James Clear är välkänd och det är många som gillar boken. Den dök upp som rekommenderade böcker i mitt flöde på lite olika sätt och jag har ganska länge haft den sparad som en bok som nog skulle kunna vara intressant. Det dröjde dock ett tag innan jag tog mig tid till att lyssna på den. Anledningen var att jag inte tyckte att den verkade superintressant och det var egentligen nu med facit i hand inte helt fel, men den var bättre än jag trodde.

Den tar upp saker som man kanske känner igen från andra böcker som t ex Tim Ferriss "4-timmars arbetsvecka" eller "Nudging" av Richard Thaler. Jag tycker att boken var bra och jag rekommenderar alla som tycker att den verkar vara intressant att lyssna på den eller läsa den, men jag hade kanske hoppats på lite mer. För min del kommer den att hamna i kategorin av böcker som är intressanta inom området produktivitet, dock så kommer den inte med så mycket nytt, tycker jag. Om man inte har läst någonting alls inom området så tror jag att man kan tycka att boken är en riktig höjdare så det bör man hålla i åtanke.

Om jag skulle sätta ett betyg på boken så landar det på 4 av 5. Även om jag är lite skeptisk och tycker att det inte är så mycket nytt i boken så tycker jag att den är intressant. Att den i mitt tycke inte kommer med någonting direkt nytt tycker drar ner betygen något, men å andra sidan så lovar inte boken att den skall leverera insikter som ingen någonsin tidigare har presenterat. Det är populärvetenskap. Om jag skulle rekommendera boken till någon så är det till någon som kanske inte tidigare har läst så mycket om personlig effektivitet/produktivitet. Att jag kan verka lite negativ så ska man verkligen se det i ljuset av att jag har läst några böcker inom området tidigare. Om man inte har läst så mycket inom området så tycker jag verkligen att man ska göra det. Det räcker med att man tar med sig några småsaker från boken, eller en liknande bok, så kan det ha väldigt stor inverkan.