15 juni 2022

XXL: Vinstvarning och tvåsiffrigt ras

XXL lämnade en s k "financial update", eller annorlunda uttyckt gjorde en vinstvarning, och kursen stack ner rejält, runt 15% från i mitt tycke redan låga nivåer. Det kan vara så att det finns saker som sker som jag inte ser eller förstår och att bolaget är sakta på väg mot konkurs, men jag tror inte att det är så illa. Att jag har hamnat snett i min investering är helt klart och att Q2 skulle komma in så dåligt som den gör hade jag inte räknat med, men jag tycker ändå inte att det är fullt så illa som marknaden i stort tycker och jag tycker också att marknaden tar ut den dåliga Q2:an både på förhand och när den väl levereras. Sammantaget tycker jag att nedvärderingen är väl stor.

Pressmeddelandet från igår lyder:

Om man tittar på vad marknaden trott så spretar det en del, men om man tittar på den informationen som finns på market screener, se länk nedan, så finns det uträkningar som visar på att sales förväntades hamna på 2.5 BNOK och EBITDA 375 MNOK, vilket då skall jämföras med ca 200 MNOK enligt pressmeddelandet. Naturligtvis är det mycket sämre och det går inte att säga att kommande Q2 kommer att vara en bra rapport. Man kommer sannolikt att gå med vinst under 2022, men det kommer inte att bli ett bra år. Q2-rapporten är viktig och det bådar inte gott för Q3 att man landat så snett under innevarande kvartal.

https://www.marketscreener.com/quote/stock/XXL-ASA-18142963/financials/

Det jag tycker att man missar när man tittar på pressmeddelandet är att vinstvarningen inte kan sägas vara en överraskning. Kursen har fallit med 60% det senaste året. Det finns många anledningar till det och det är möjligt att kursen var orimligt hög för ett år sedan istället för att den skall vara låg idag. Det återstår så klart att se. Nedan finns en graf som jag tagit fram via Avanzas sida (www.avanza.se):



Vad gäller XXL så har jag hittills tänkt fel. Jag trodde att cykelförsäljning och framförallt allmän återuppöppning av samhället skulle gynna XXL, men det var fel. Att Pål Wibe kommer att bytas ut mot en annan VD känns på många sätt mer rimligt nu när man ser vinstvarningen. Tyvärr kan händelser som pandemin göra att marknader förändras. Det verkar vara så att Q2 generellt varit ett dåligt kvartal för sporthandlarna (kanske beroende på ovanligt starka kvartal under pandemin), men det känns ganska rimligt som jag ser det att det inte handlar om branschspecifika problem enbart, utan även om bolagsspecifika. Eventuellt kan det vara så att de stora butikerna inte är en framgångssaga utan att alltfler väljer att handla i mindre butiker som ligger nära. För egen del så har jag köpt en del på Stadium den senaste tiden. Att jag inte valt XXL beror på att det ligger en bra bit från där jag bor. Eventuellt så har pandemin gjort att alltfler handlar på nätet istället för i butik. Det finns säkert många förklaringar.

Jag tror och hoppas att när röken har lagt sig och en ny VD har presenterats så tror jag att det kan komma lite positiva nyheter för bolaget. Sannolikt så kommer den nye VD:n att ganska omgående få sätta tänderna i en ny plan för att vända försäljningsutvecklingen. Om jag skall gissa på något så tror jag att man kommer att jobba med egna varumärken. Det kan vara fel, men det är vad jag tror. 

Man kan också fundera på varför vinsten går så mycket som den gör när omsättningen bara går ner runt 10%. Det kan vara precis som det står i pressmeddelandet, men man kan också fundera på om man vill ge den kommande VD:n ett dukat bord och att Pål Wibe, nuvarande VDn som slutar 1 sept, får ta så mycket kostnader som det bara går sitt sista kvartal. Det är sannolikt inte fullt så enkelt och jag tror att förklaringen inte håller hela vägen, men det är likväl en fundering.

Efter dagens vinstvarning så är jag rätt trött på att äga en hel del aktier i XXL. Det är bara mitt eget fel och jag borde ha styrt pengarna annorlunda. Förvisso är det mycket som har gått nedåt, men jag har haft fel i min analys och det gillar jag inte. När det väl vänder så ska jag successivt skala av mitt innehav. Sannolikt så blir det när det kommer en ny VD eller när Q3-rapporten släpps. Vi får se.

 


3 kommentarer:

Anonym sa...

Kollar man på 3 år (-70%) och 5 år (-91%) så fattar jag inte riktigt vad du ser i bolaget. Känns som att du snöade in på bolaget nån gång i tiden och inte kan släppa det bara.

Charlie sa...

Tack för din kommentar. Det är absolut som du skriver att jag har snöat in på bolaget och det gäller nästan samtliga bolag som jag äger. Framförallt är det sant för de bolag som jag ligger tungt viktad mot - Byggmax, Scandic och XXL. I fallet med XXL så har jag hittills haft fel och det är jag den först att erkänna. Om jag hade agerat annorlunda så hade mitt börsår hittills varit helt OK, nu ligger jag på minus med ganska mycket. Om jag tror att det är rätt att dra i handbromsen och slicka i sig förlusten? Nej, det tror jag faktiskt inte.

Att bolaget har gått ner mycket kan vara en bra pusselbit och det kan vara någonting att ta i beaktande, men att bara sälja för att det har gått ner mycket är inte så som jag brukar agera. Byggmax hade inte en särskilt bra resa när jag började köpa in mig, men det vände (och jag tror inte bara att det har med pandemin att göra, den förklaringen är för enkel). Det finns mycket som talar för XXL som jag ser det och jag tror att butiker kommer att ha en plats i framtidens sporthandel. Jag tror även att den nedgång som vi ser framförallt är branschspecifik och en effekt av pandemin. Det är dessutom, som jag ser det, möjligt att bolaget kan vändas på rätt köl med ökande intäkter och goda marginaler. Det finns paralleller med Byggmax. När Byggmax stod i runt 25 SEK tyckte de allra flesta att det var en för hög värdering och de flesta var överens om att bolaget skulle gå i graven som alla andra med fysiska butiker. Historien måste inte upprepa sig och det finns absolut skillnader, men jag kommer att ligga kvar i XXL, eventuellt t o m öka.

Charlie sa...

Det man kan fundera över är om det kommer att behövas ytterligare kapital, dvs nyemission. Jag såg att Chevreux i någon riktkursjustering just motiverade en lägre riktkurs med att risken för nyemission nu är förhållandevis sannolik. Det är möjligt att jag tänker fel och det kanske visst finns risk för det, men som jag ser det så är risken låg.