08 juni 2022

Careium: Ökade idag

Jag tycker att Careium har tagit väl mycket stryk. Tyvärr har jag haft det ganska hektiskt under den senaste tiden så det har inte blivit någon närmare analys. Det nyckeltal som jag tycker känns intressant att titta på är värdering per användare. Även om det kan finns en del luft och osäkerhet i en användarsiffra så tycker jag att den säger en del. Det ska bli intressant att se nästa kvartalsrapport och kanske även rapporten efter det. Om jag får gissa så tror jag att det kommer att finnas en del positiva indikationer i dessa rapporter. Eventuellt kan det finnas en och annan som tittar på bolaget med lite andra ögon om ett halvår-år. Vi får se. Sannolikt kommer aktierna att ligga ganska länge i portföljen och jag tror att det kan finnas en uppsida från dagens 13-14 SEK till 18-19 SEK eller till och med något högre inom ett år. Jag har ökat något under de senaste dagarna.

Det ska bli intressant att se Byggmax, XXLs och Scandics Q2-rapporter. Det är mina tre tyngsta innehav så bara av den anledningen är det intressant, men det är också intressant av andra anledningar. Byggmax tycker jag är ganska felbedömt av marknaden. Level 1-tänkandet att alla som jobbade hemma har redan byggt trädäck ger jag inte mycket för. Det kan vara rätt, men jag tycker att det är dåligt underbyggt. Byggmax gynnas av hög aktivitet på bostadsmarknaden och inte fullt lika mycket av att priserna ökar. Renoveringar sker nämligen i samband med överlåtelser. Renoveringar resulterar i sin tur i försäljning av byggmaterial. Jag tror att kommande oro på bostadsmarknaden kommer att till viss del öka aktiviteten faktiskt. Även om det historiska data kanske inte nödvändigtvis visar att ökad ränteoro ger fler överlåtelser så tror jag att med dagens åldersfördelning bland småhusägarna så tror jag att det kan spela viss roll. Många äldre bor kvar i sina hur och eventuellt kan en oro över lägre huspriser göra att fler äldre väljer att sälja. Vi får se. Jag tror även att med nästan samtliga butiker uppgraderade så kommer kostnadssidan att kunna hållas något lägre, vilket kan få till effekt att även om pandemiboosten i försäljningen inte längre finns kvar så kommer kanske lägre kostnader att kunna göra att vinsten är hygglig i alla fall. Det återstår att se och jag tycker att värderingen känns ganska rimlig, t o m ganska intressant.

XXL är verkligen inte i ropet för tillfället. VDn kommer att lämna inom kort och det känns inte positivt även om det är rätt att gå skilda vägar om man inte har samsyn. Q1-rapporten var på många sätt en besvikelse, men jag tycker att marknadens reaktion är något överdriven. Det är möjligt att det är rätt att handla ner aktien till dagens låga nivåer och framtiden kanske är ganska mörk för bolaget. Det jag tycker känns intressant är att konsumenter har kommit tillbaka till butikerna. Många av XXLs produkter är på många sätt intressanta och har nog framtiden för sig, vilket också talar för att bolaget kommer att finnas kvar. Även om det finns en del som pekar till XXLs nackdel, som att Nike vill sälja allt mer direkt till slutkunder, kan också vara en nackdel. All försäljning av sportutrustning kommer inte att ske online och den som finns kvar i butik kommer att behöva leverera något extra. Jag tror att XXL har förmåga att göra det och jag tror att XXLs butiker kan komma att ses som en ganska bra tillgång i framtiden. Även om jag tycker att caset fortfarande är intressant så har Q1-rapporten och meddelandet om att VDn ska sluta fått mig att bli lite mindre entusiastisk. Jag tror att Q2-rapporten kan komma in helt OK och jag skulle gärna läsa den innan jag eventuellt minskar. Vi får se var det landar.

Vad gäller Scandic så tycker jag att det finns ett par positiva indikationer; insiderköp och RevPAR-siffror som går åt rätt håll. Det skulle inte förvåna mig jättemycket om Q2-rapporten kommer in riktigt bra och jag tror eventuellt att det kan leda till att kursen hoppar upp ett par snäpp. Jag jobbar fortfarande efter 45 SEK som riktkurs, men jag skulle inte bli jätteförvånad om 48-50 SEK kan nås inom 6-12 månader. Jag ligger kvar med mitt innehav och jag känner mig ganska optimistisk. 


Inga kommentarer: