29 juni 2022

Inwido, Bygghemma: Köpläge?

De flesta dagar är röda för närvarande och det är mycket som jag önskar att jag hade gjort annorlunda så här med facit i hand, dock så ältar jag inte och är inte förtvivlad. Det kommer att vända och det kommer att bjudas på bra köptillfällen. För egen del så tror jag inte att det kommer att bli en snabb vändning, tyvärr. Den höga räntan, i alla fall i jämförelse med vad det varit de senaste åren, är sannolikt här för att stanna och jag har svårt att se att vi inom kort kommer att överträffa tidigare indextoppar. Jag kanske har fel, men det är vad jag tror.

Den senaste tiden så har jag tänkt och investerat mycket i XXL. Det har varit fel, men så är det ibland. Jag tror att det kan komma positiva nyheter inom kort, t ex när en ny VD ska presenteras. Jag gissar att man i samband med att man presenterar en ny VD kommer ut med en ny inriktning för bolaget. Förhoppningsvis kommer det att vara någonting som verkar vettigt. Vi får se. Överlag så tycker jag att värderingen av XXL känns ganska låg och jag tror att det bolaget förvisso kommer att känna av att mindre pengar läggs på sällanköpsvaror, men jag tror att en del olyckskorpar har tagit i för mycket.

Två bolag som jag funderar på att ta in i portföljen är Inwido och Bygghemma. Jag tycker att dessa aktier har straffats ganska hårt och jag tror att kommande kvartal inte kommer att vara fullt så illa som alla tror. Att sälja fönster, som Inwido gör, ligger i tiden som jag ser det. För den som vill sänka sina elkostnader och som inte har bra fönster redan så är bra fönster en bra investering. Bygghemma tror jag är ganska framåtlutade och jag tror att man kommer att kunna ta marknadsandelar framöver på en marknad, som kanske kommer att få det tuffare framöver, men som inte kommer att försvinna. Eventuellt kommer de tuffare tiderna öppna upp möjligheter för Bygghemma. Det är nog inte bråttom att springa in i aktierna, men det ser ganska intressant ut.   

Inga kommentarer: