19 april 2022

Swedbank: Sålt mitt innehav

Jag tycker fortsatt att XXL ser intressant ut och jag har funderat på att öka ytterligare. Det kan vara så att det är feltänkt, men jag tycker att det kan vara intressant att öka ytterligare. För att frigöra lite medel så passade jag idag på att sälja mina Swedbank-aktier. Aktierna har legat länge i portföljen och jag hade egentligen ingen riktig plan för innehavet mer än riskspridning. Det är en bra direktavkastning och det är möjligt att banken kommer att vara en vinnare i kommande räntehöjningsmiljö, men det är inte säkert. Eventuellt så kan det vara så att det blir en och annan kreditförlust framöver för Swedbank. Det kommer sannolikt att bli en del negativa överraskningar i ljuset av räntehöjningar och komponentbrist. En del bolag kommer att få det tufft och för en del kommer dessa tuffa tider resultera i kreditförluster för banken. Jag tror att det är ganska lugnt för en bank som Swedbank och jag tror att man har lärt sig av tidigare misstag, dock så ser jag få triggers i aktien.

Det blev en försäljning av Swedbank, men det blev inget köp av XXL. Jag trodde att jag skulle kunna fiska upp aktierna något lägre än vad som blev fallet. Det är möjligt att jag plockar upp dem imorgon om tillfälle ges eller så blir det senare i veckan. Vi får se var det landar. 

Inga kommentarer: