19 januari 2022

BHG: Nytt innehav

Idag så köpte jag några BHG-aktier (Bygghemma) för strax under 85 SEK. Jag tycker att det ser intressant ut och jag tror att det finns mycket som tyder på att efterfrågan för produkter för hemmet eller byggnation kommer att hålla i sig enligt mitt sätt att se på saken. Jag tycker att många av de jämförelser som görs mellan Byggmax och BHG är rätt ointressanta och faktiskt lite missvisande. En av Byggmax främsta styrkor är butikerna och de omnikanalmöjligheter, logistiklösningar, marknadsföring, kundsupport mm som de leder till. BHG är i princip en ehandlarkoncern, även om jag tror att det finns en del butiker. BHG:s fördel är att man med sin storlek och sin marknadskunskap kan vara mer effektiv än mindre ehandlare och jag tror att denna fördel bara blir större i takt med att man blir större och större. I en strategi där förvärv är centrala så finns det dock en risk att det blir fel och i takt med att förvärven blir större så ökar också riskerna. (Den som har följt Byggmax under en tid vet - "the hard way" - att förvärv som blir fel kan ta tid att läka. Naturligtvis tänker jag på Skånska Byggvaror och problemen som följde i kölvattnet av detta förvärv.)

Jag ser inte BHG som öppet mål och jag tror t ex att Byggmax är ett bättre köp idag (sett på ett års sikt), dock äger jag redan många Byggmax-aktier. Det är inte omöjligt att jag säljer, minskar eller ökar de kommande dagarna. Till exempel så skulle jag inte vara främmande för att ta en snabb vinst om det blir ett hopp uppåt, utan ny information, till 90+ SEK.

Andra aktier som jag följer ganska noga för närvarande är Calliditas och Camurus. Båda aktierna finns redan i portföljen, men jag tror att det finns bra potential i båda. Calliditas har idag ett godkännande i bagaget, men bolaget handlas relativt lågt. De jämförelser som görs med liknande bolag gör gällande att Calliditas är för lågt värderat och det kanske det är, eventuellt. Så som jag ser på saken så kan det komma att bli en uppvärdering om det kommer indikationer som tyder på att försäljningsprognoserna kommer att slå in, eller ännu hellre faktisk försäljning. Det är möjligt att jag är fel på det och det är möjligt att det kommer att komma diverse bakslag som gör att kursen går nedåt, men jag tror det inte. Det är inte omöjligt att jag ökar ytterligare i Calliditas.

Vad gäller Camurus så tror jag att situationen är liknande Calliditas. Om det kommer positiva nyheter om USA så kommer sannolikt kursen att hoppa upp. Eftersom försäljningen tickar på hyggligt i de länder där man fått godkännande så tror jag att nedsidan är begränsad. Det kan mycket väl vara fel och naturligtvis motiverar inte nuvarande försäljning nuvarande värdering, men allt sammanvägt så tycker jag att värderingen känns ganska intressant. Det är inte omöjligt alls att jag ökar. Vi får se.

Det som är intressant med biotech är att det blivit en sorts dubbelsmäll för många bolag. Först blev marknaden skakig när Oncopeptides åkte på en rejäl smäll. Det skapade effekter inom hela branschen. Den andra smällen har kommit den senaste tiden när tillväxtbolag har skickats nedåt pga ränteoro. Det är ett gäng tilltufsade bolagsvärderingar med andra ord. Det är så jag ser på saken.   

 

Inga kommentarer: