11 juni 2020

Scandic Hotel, Byggmax: Sänkta kurser

Idag har det varit en mörk dag på börsen. Även om jag fiskade lite efter fler Doro-aktier så blev det inga idag för min del. Eventuellt så går det ner mer och då kanske jag köper. Det är ingen brådska.

En sak som jag har funderat lite på är kommentarerna som har kommit om Byggmax. Martin Guri, tror jag att det var, kommenterade att det kunde vara läge att sälja och att uppsidan är begränsad. Kepler skrev, om jag läst rätt, att den senaste tidens uppgång var av engångseffekt och att det därför inte var en bra idé att köpa. Riktkursen höjde man från 35 till 36 SEK.

Man kan så klart se olika på saker och ting, och i någon mening så är det bra för att det ger perspektiv. Jag tycker att det verkar som att man lite grann att man har hamnat fel i att det handlar om engångseffekter. Helt klart så har Byggmax påverkats positivt av att man är hemma och att det finns rekommendationer som gör att resandet avtagit markant. På så sätt handlar det om en engångseffekt. Om jag inte missförstår analysen så anser man att försäljningsökningen i princip i sin helhet är en Corona-effekt, och det är där som vi skiljer oss. Jag tror nämligen att Byggmax hade ökat sin försäljning även utan Corona-epidemi. Det blir så klart omöjligt att bevisa om så är fallet, men det var anledningen till att jag köpte på mig som jag gjorde. Man har öppnat nya butiker, infört 3.0-koncept, öppnat fler trädgårdsavdelningar, satsat på ehandel etc. och det är jag övertygad om att det har lyft försäljningen. Jag tror även att det finns en underliggande efterfrågan som bygger på att äldre personer säljer till yngre personer. Idag ägs nämligen många småhus i Sverige av pensionärer (SCB har bra statistik). Om man antar att det renoveras och byggs om i samband med att äldre säljer till yngre så bör det finnas en bra efterfrågan under kommande år.

Ibland så läser man om att Byggmax inte har bra kvalitet och det kanske stämmer i en del fall. Det finns de som bygger kojor med kärnvirke och tycker att det är rätt, men i många fall så handlar det om att skjuta mygg med älgstudsare enligt mitt sätt att se på saken. Om man bortser från mina personliga åsikter så tycker jag att man kan konstatera att det är ganska uppstyrt när det t ex kommer till virkeskvalitet. Det kanske inte är någonting som genomsnittskonsumenten tittar på, men det är ändå viktigt som jag ser det eftersom om det nu är samma kvalitet på Byggmax och andra ställen så är det en icke-fråga och om det är skillnad så skulle Byggmax kunna byta upp till en högre kvalitet och sannolikt ändå vara billigast. Det Byggmax har som inte så många andra bygghandlare har är låg operationella kostnader och en storlek som gör att man kan köpa till bra priser. Det Byggmax har gjort är inte raketforskning, men effektivt och välbeprövat. Byggmax har byggt ett effektivt maskineri. Varför får man då dessa kommentarer om kvalitet? Inte sällan så är det hantverkare som klagar. Byggmax vänder sig inte till proffs utan till gör-det-själv-marknaden, vilket innebär att det finns få eller inga speciallösningar för hantverkare. Det är möjligt att jag inte har bilden helt klart för mig, men jag tror att det finns anledning i vissa fall att fundera på vem som är avsändaren.

Säger jag att Byggmax är ett köp? Nja, jag tror inte att Byggmax är ett klockrent köp på dagens nivåer. Jag jobbade efter riktkursen 40 SEK under lång tid innan Corona-krisen. Krisen har påverkat Byggmax positivt och det har förhoppningsvis inte bara en temporär effekt utan att en del av de som lockats till butikerna kommer att återkomma. Min gissning är att det varit högtryck under april, maj och även nu i början av juni. Jag misstänker att det kommer att komma en kanonrapport och så blir fallet så tror jag att en del investerar-exceldokument kommer att visa fina tillväxtkurvor. Om jag skulle sätta en riktkurs idag så skulle jag nog säga 50-55 SEK.

Det finns en annan aspekt som jag tycker en del missar. Byggmax jämförs ganska ofta med Bygghemma, nu BHG. Det är inte en speciellt intressant jämförelse. Virke, jord mm som är viktiga varor för Byggmax säljs över huvud taget inte av den renodlade e-handlaren BHG och på så vis så blir det inte riktigt relevanta jämförelser. Om Amazon slår upp sina dörrar i Sverige, vilket skulle glädja mig, så tror jag att t ex BHG skulle påverkas mer än Byggmax. Det finns andra bolag som skulle påverkas mer än BHG så klart, men jag tror att min poäng framgår i alla fall. Eventuellt så skulle ett nytt marknadsklimat med Amazon faktiskt kunna gynna Byggmax eftersom Amazon inte kommer att sälja virke, jord mm (i alla fall tror inte jag det). Mycket av detta har jag skrivit om tidigare.

Vad gäller Scandic Hotels så stack kursen ned en del idag. Det har varit en väldigt stark utveckling den senaste tiden och alla som köpte precis innan nyemissionen tror jag är nöjda. Det har kommit en del siffror som säger att maj varit en riktigt usel månad. Det verkade vara liten grann av ett inspel för att det skall ges mer stöd, men jag antar att siffrorna är riktiga. Att maj inte skulle vara en månad när speciellt många bodde på hotell känns ganska givet, och att Scandic med branschkolleger blöder är allmänt känt. Det jag inte tycker att man skall glömma är att Scandic nu är ett bolag som relativt sina konkurrenter har ganska OK ekonomi. Det kan alltså kanske komma att bjudas på möjligheter och jag tror inte bara att man pratar om hur man skall kunna klara de kommande månaderna i Scandics ledningsgrupp utan jag tror att man drar upp strategier för hur man skall kunna navigera det nya klimatet på bästa sätt. Vad gäller Scandic så tror jag mycket på "regression to mean", dvs att antalet hotellnätter kommer att gå tillbaka. Det kanske tar ett tag, men jag tror att kommer att gå ganska fort. Att branschen säger att det kommer att två-tre-fyra år, om någonsin, när det pratas om stödpengar tar jag faktiskt ganska lätt på. Jag kanske har fel vad gäller hur snabbt det kommer att studsa tillbaka, men jag tror att vi under hösten kommer att se siffror som tyder på att vi börjar gå tillbaka till någonting som ser ut som det gjorde tidigare. Är jag säker på min sak? Nej, det är jag inte, men jag tror heller inte att de som säger att efterfrågan på hotellnätter kommer att vara mycket lägre under flera år framöver är säker på sin sak. Till dess att jag är motbevisad så tror jag att hotellmarknaden kommer att gå tillbaka till ungefär samma nivåer.

Inga kommentarer: