20 december 2019

Byggmax: Cykelkraft i konkurs och vad man kanske kan lära sig av det

Jag har funderat väldigt mycket kring Byggmax de senaste månaderna och jag har kommit fram till att jag tycker att det är attraktivt att köpa aktier, vilket jag också har gjort på ett sätt som jag aldrig tidigare gjort, både relativt andra innehav i portföljen och i absoluta tal. Om man läser på bloggar och Twitter så är inte mina siffror på något sätt imponerande, men det är en satsning som jag har gjort likväl och det har varit en del tankemöda bakom. Det skulle vara tråkigt om det skulle visa sig att Byggmax bara förtvinar till ingenting och att mina investerade pengar helt försvinner. Det tror jag dock inte och om det skulle hända så skulle det vara förargligt, dock skulle jag kunna leva mitt liv på samma sätt som jag gör idag. Det tycker jag är en viktig princip i mitt aktiehandlande.

En sak som mitt beslut att köpa Byggmax-aktier vilar ganska tungt på är att jag till viss del tror att det finns en övertro på e-handel och att man, dvs marknaden i stort, tänker till viss del fel vad gäller fysiska butiker. Det första man ska lära sig när det kommer till e-handel, som jag ser det, är att det inte finns plats för många. Amazon tycker jag är ett strålande exempel på detta. Bolaget står för en stor del av detaljhandeln i USA och många butiker har påverkats av bolagets framfart. Det man inte ska glömma är att många e-handlare också har påverkats av Amazons framfart. Tyvärr har jag inga snygga diagram att visa, men jag känner mig ganska övertygad om att det är så. Under många år har jag ropat vargen kommer och jag har varit osäker på vad ett eventuellt Amazon-intåg skulle få för påverkan på det svenska e-handelsklimatet. Min hypotes är att det blir en stor påverkan. Jag gillar verkligen att handla på Amazon själv och om det funnits en svensk site hade jag sannolikt handlat mer via Amazon än vad jag gör idag, bl a beroende på att frakten förmodligen blivit lägre och att det skulle bli enklare att byta om det blir fel.

Många e-handlare idag försöker på olika sätt profilera sig till att bli mer än en aktör som säljer andras produkter via nätet. En ganska vanlig väg att gå verkar vara att man tar fram egna produkter. ICA brukar referera till det som egna varumärken - förkortat EVM - och ibland kallar man det private label-produkter (på svengelska). En annan väg verkar vara att man öppnar showrooms för att på så sätt komma närmre kunderna och, om jag förstått det rätt, förbättra möjligheterna att sälja dyrare produkter eller produkter som man vill titta på eller prova innan man köper.

Att det kan gå snabbt för en e-handlare när saker och ting inte går åt rätt håll blev tydligt igår när Cykelkraft begärdes i konkurs, se länk nedan. Det verkar vara en del speciella omständigheter, eller rättare sagt olyckliga omständigheter, som gör att de inte lyckades få skutan på rätt köl. Även om det må vara fallet så tycker jag att konkursen kan tas som ett varnande exempel eller någonting som man kan lära sig någonting av. Att en cykelhandlare på nätet går i konkurs är inte vad jag hade väntat mig faktiskt. Det är möjligt att jag är otypisk. Min uppfattning är nämligen att det handlas cykelprylar som aldrig förr och att det handlas dyrare cykelprylar dessutom. Alla verkar köra racer eller mountainbike och om man är pensionär så verkar elcykel vara hett. Det är möjligt att det är fel slutsats och det finns säkert statistik som man kan googla fram. Det jag inte tror att statistiken visar är att cykelprodukter generellt skulle vara ett segment som har det ovanligt tufft. Ändå går en snabbväxare på nätet i konkurs.

Så klart finns det en koppling till Byggmax. Allt jag läser för närvarande har nästan en koppling till Byggmax (oftast bara i mitt huvud skall kanske tilläggas). Jag tror nämligen inte att byggvaror i framtiden enbart kommer att handlas via nätet utan jag tror att det kommer att efterfrågas fysiska butiker. Om man kan komplettera med effektiv e-handel för vissa typer av produkter och därpå lägga förmedling av service och rådgivning så tror jag att man är något bra på spåren. Jag tror också att det är bra att vara operationellt effektiv, t ex genom att man inte ligger på enorma lager eller att man ligger på alltför smala produkter så att tiden på hyllan blir omotiverat lång. Kort sagt, jag tror inte att alla de butiker som Byggmax har är korrekt värderade utan för lågt värderade. Det kommer sannolikt att vara en styrka att ha ett nätverk av butiker för att kunna tillhandahålla produkter till gör-det-självare i Norden. Det skall bli intressant att se om jag har tänkt rätt eller fel under nästa år. 

Länkt till Breakit som skriver om Cykelkrafts konkurs:
https://www.breakit.se/artikel/23076/cykelkraft-gar-i-konkurs-rekonstruktionen-misslyckades
  

2 kommentarer:

Yxan sa...

Själv skulle jag aldrig investera i Byggmax av en enkel anledning. Jag har besökt 3 olika Byggmax butiker på olika ställen i landet och sämre virke och sämre personal än vad jag har träffat på i deras butiker tror jag inte går att få fram och tyvärr är jag inte ensam om den upplevelsen.

Siffrorna kanske säger något annat om bolaget, men så länge dom inte förbättrar sin kundupplevelse så håller jag mig borta från bolaget.

Anonym sa...

Tack för din kommentar. Det är ett argument som jag har hört tidigare och det är möjligt att det ligger någonting i det, dock är det inget argument som får mig att ändra mig. Enligt mitt sätt att se är det vad man brukar kalla anekdotisk bevisföring i juridiska sammanhang (dvs man har hört en historia och drar slutsatser av denna historia).

Så som jag ser på saken så finns det ingenting som säger att Byggmax måste ha dåligt virke eller dålig kvalitet generellt (om det nu är fallet), och det går att rätta till om så är fallet. Det finns med andra ord ingenting som hindrar Byggmax från att rätta till detta problem. Det är t ex inte ett fastighetsbolag som har fastigheter på dåliga lägen eller något annat bolag med ett problem som inte helt enkelt kan rättas till.

Man kan fundera över varför ryktet om att Byggmax skulle ha dåligt virke har fått fäste. En anledning skulle kunna vara att det finns en del snickare som hellre köper via andra butiker (för att man får en kick-back). En annan anledning skulle så klart även kunna vara att virket faktiskt har varit dåligt. Som så ofta så ligger sanningen någonstans mitt emellan. Det man ska säga är att vad gäller virke så finns det olika former av kvalitetsmärkningar så om det är viktigt med en viss kvalitet så kan man utgå från märkningen på virket.

Att det finns de som tycker att Byggmax är dåligt och att virket är undermåligt är ingenting som får mig att tveka faktiskt. Byggmax, som vänder sig till gör-det-självare och andra som vill pressa inköpskostnader, inte gillas av andra som tar mer betalt är inte förvånande. Att man tar till kvalitetsargumentet är heller inte förvånande. Det tycker jag att man hör allt som oftast när prisskillnaden är ett faktum (inte bara inom bygghandel). Ibland finns det konkreta underbyggda argument som tydligt visar att det finns kvalitetsskillnader, ibland inte. I fallet med Byggmax så skulle jag säga att det är det senare.

Det man också ska säga med kvalitet är att det krävs inte högkvalitativt kärnvirke till de flesta hemmabyggen. Om det skall byggas ett växtstöd eller liknande så duger ett enklare virke ofta bra. Det är naturligtvis en smaksak, men det är så som jag resonerar i alla fall.

Man kan även göra paralleller till HM. För 50% uppgång sedan så var HM mer eller mindre avskytt för att man inte hade vett att dra i nödbromsen och för att man inte stängde butiker på löpande band. Det var nog klokt att man inte gjorde som många "som förstår var retail är på väg" tyckte att man skulle göra. HM har problem och har på inget sätt en enkel tillvaro, men jag tror att det negativa konsensus som fanns kring bolaget för en tid sedan var överdriven och det har om inte annat visat sig i kursåterhämtningen. Jag tror att vi kan vara på väg mot något liknande i Byggmax. Enligt så som jag ser på saken så tror jag att ett omnikoncept och ett nätverk av butiker är framtiden inom bygghandeln och jag tror att Byggmax har en intressant position. Framtiden får utvisa om jag är rätt på det eller om jag har tänkt fel. Klart är dock att de flesta inte tänker som jag just nu kring bolaget.

Återigen - tack för din kommentar!