19 december 2019

Byggmax: Börjar det bottna ur?

De senaste dagarna så har inte resan nedåt fortsatt utan kursen har istället vänt uppåt något litet för att nu de senaste dagarna ligga och pendla runt 25-26 SEK. Det börjar även komma en del kommentarer kring att det börjar se billigt ut. Tobbe Rosén, som brukar ge sin syn på aktier i Trading Direkt, tog upp Byggmax häromdagen, se länk nedan.


Det är nog som Tobbe säger lite för tidigt att säga att nedgången har vänt. Det skulle inte förvåna mig om de återstående dagarna av året skulle kunna bli ganska ryckiga och eventuellt så är det en och annan som vill lämna aktien innan årsskiftet av t ex skatteskäl eller att man inte vill att den skall vara med i Q4-sammanställningen. Det spelar dock mindre roll, i alla fall för mig.

Jag har den senaste tiden varit ett par gånger i en relativt nybyggd Byggmax-butik och jag gillar det jag ser. Det är rent och snyggt och det skiljer sig en hel del från de äldre butikerna. En hypotes som jag har är att man inte bara öppnar nya butiker för att öka det totala antalet utan även till viss del för att hitta nya intressanta lägen. Det skulle inte förvåna mig jättemycket om man inom ett par kommer att stänga ner en del butiker. Det är möjligt att man kommer att göra det i etapper. Först kanske man gör butikerna till butiker med ett smalare sortiment för att, om inte det bär sig, avveckla butiken. Jag tror att Byggmax har liknande tankar som HM. Man vill använda sig av sitt nätverk av butiker och optimera på övergripande nivå och det tror jag på. Det kommer att fortsatt att finnas efterfrågan på fysiska butiker för virke och annat byggmaterial, tror jag (men det har jag skrivit många gånger tidigare).

Det som är intressant med Byggmax är att förväntningarna har sjunkit i takt med kurstappet. Det kommer sannolikt inte att bli någon direkt rusning triggad av Q4-rapporten, men eventuellt skulle utdelningsbesked kunna få en och annan att se på aktien på annat sätt. Det återstår så klart att se. Min förhoppning är att Skånska Byggvaror fortsätter att utvecklas positivt, att Byggmax nya butiker på allvar gör intryck i omsättningen och att trädgårdssatsning både ger direkta och indirekta fördelar.

Det förvånar mig faktiskt en del att kursen har fallit så mycket som den faktiskt har gjort. Det har varit en del insiderköp de senaste månaderna, vilket förvisso är bra, dock så borde de senaste månadernas kursfall göra att det ser ännu mer intressant ut. Jag gissar att det kan komma en del nyheter kring ägarsituationen under nästa år. Någon har valt att köpa 2.5% och det ska bli intressant att se vem det är som tyckte att det var en bra idé. Det lär inte vara någon av de större ägarna eftersom det borde genererat en flaggning. Eventuellt kan det komma liknande försäljningar. Många fondbolag sitter med aktier i bolaget och det finns nog en och annan som inte är helt nöjda med att "sitta fast" i ett bolag i negativ trend utan en stark huvudägare. Om jag skall analysera varför Byggmax har haft en dålig kursutveckling under en längre tid så tror jag, förutom att man inte leverera övertygande siffror, att en viktig anledning är att man inte har en stark huvudägare. Det tror jag att en del aktörer håller med om och det skulle inte förvåna mig jättemycket om det kommer in nya större ägare eller alternativt ett bud på företaget. Det är naturligtvis bara spekulationer från min sida.

Det ska bli intressant att följa Byggmax under 2020. Min riktkurs som jag jobbar efter är 40 SEK. Det är en rejäl uppgång från nuvarande nivåer. Det är möjligt att det är för offensivt och att jag måste tänka om, särskilt med tanke på att jag ligger väl tungt i aktien. Nästa rapport kommer att vara viktig för mig av den anledningen. Om det står något i rapporten som får mig att riktigt tveka får jag kanske bita i det sura äpplet och sälja av en del av de aktier som jag har samlat på mig. Det återstår så klart att se och man skall inte ta ut något i förskott. Det skulle heller inte förvåna mig om det kan komma en del analyser under början av nästa år som eventuellt skulle kunna leda till ett hopp uppåt. Vi får se.

Inga kommentarer: