19 december 2017

Nordea, Investor: Ökar exponeringen mot börsen

HMs rapport var ingen höjdare och jag har ännu inte riktigt smält rapporten. Min första tanke var att helt lämna HM. Jag tycker att det är mycket som inte känns bra med HM, men det kanske är så att man kommer att få ordning på saker och ting. Tyvärr är jag rätt skeptisk och det är mycket möjligt att jag helt lämnar aktien inom kort. Min lilla tröst är att jag minskade en del på 220 SEK och det var klokt så här i efterhand. Eftersom jag fyllde på med en hel del runt 200 SEK innan det kortvarigt stack upp en hel del så hade raset slagit hårt om jag inte minskat. Nu innebar HMs ras ungefär en minskning på 1% för portföljen som helhet, ej inräknat de pengar som är avsedda för aktier men som för närvarande står vid sidan.

Apropå pengar som står vid sidan om så har jag den senaste tiden ökat i Nordea och åter köpt Investor. Anledningen till att jag ökar andelen aktier är framförallt att min buffert har ökat väl mycket och att jag tycker att för mycket pengar inte arbetar. Alternativet till att köpa aktier skulle eventuellt vara någon form av räntesparande, men efter att ha tänkt lite så kom jag fram till att äga bankaktier kändes mer lockande än att ha pengar på bankkonto. Nordea tycker jag känns mest intressant av de fyra storbankerna. Det vägde naturligtvis även in att jag redan sitter med en hel del SEB och några Swedbank sedan tidigare.


Inga kommentarer: