18 november 2016

Matse: Måns Danielsson i intervju i Ehandelspodden

Ehandelspodden kom nyligen ut med en intervju med Måns Danielsson, VD för Matse, som kan vara intressant lyssning för alla som följer eller är intresserade av Matse  (https://soundcloud.com/ehandelspodden).

Det var inte så mycket nytt som sas i podden, i alla fall inte vad jag kunde uppfatta. Man pratar om framtiden och det är intressant att höra. Jag håller med om det mesta som sägs och jag tror att branschen står inför en intressant framtid precis som sägs i podden. Vad man missar och som jag tycker skulle vara intressant att höra är vad Matse har jämfört med andra spelare. En del skulle säga att man har en sajt som är bättre, andra skulle kanske lyfta fram att man har en bättre leveranstjänst, och båda är korrekta som jag ser det. Vad Matse tyvärr än så länge inte kunnat visa är att dessa komparativa fördelar syns ända ner till försäljningen, enligt mig. Man skulle kunna argumentera att Matse visst växer lite mer än marknaden och man skulle kunna säga att Mathem måste bränna mer pengar för att växa lika mycket som Matse, men som jag ser det, rätt eller fel, så har Matse, Mathem och alla andra online-mat-spelare mer eller mindre samma tjänst och det är ingen som direkt växer mer än marknaden. Det skulle vara intressant om man tog upp denna fråga i något sammanhang.

Det är absolut möjligt att jag ser saker och ting i för kort perspektiv och att marknaden fortfarande är i sin linda och att de skillnaderna som finns, och som jag inte ser som några större skillnader, kommer att visa sig vara betydelsefulla i ett senare skede. Jag är inte sämre än att jag kan erkänna det. Eftersom hela branschen växer starkt och spås fortsätta göra det så tycker jag fortfarande att det är intressant att vara med i spelet (och äga aktier i Matse), men jag hade gärna sett att man hade haft en plan på hur man skulle kunna vässa sitt erbjudande så att man kan bli dominant på marknaden.


Inga kommentarer: