30 juni 2016

Mathem under 2015

Breakit levererade information idag om hur det gick för Mathem under 2015. Man omsatte 718 MSEK och gick back 86 MSEK. Det sägs vara i linje med förväntningarna, men jag tycker mig minnas att man har sagt att man skulle visa vinst under 2016 vid något tillfälle. Förväntningar kan naturligtvis förändras, men jag tror inte att man är helt nöjd faktiskt.

Tilläxten ligger på 60%, vilket stämmer bra med siffrorna som finns på allabolag.se. Under 2014 omsatte man nämligen 453 MSEK och 2013 omsatte man 250 MSEK enligt informationen jag har hittat. Det är fin tillväxt och man är marknadsleadare precis som Thomas Kull säger.

Matse gör ungefär 10 MSEK i förlust kvartal i nuläget och jag tror att man kommet att landa året på 300 MSEK i omsättning och runt 40 MSEK i förlust. 2015 omsatte man strax över 200 MSEK och gick ca 60 MSEK med förlust. 2014 omsatte man runt 120 MSEK (hittade ingen riktigt bra siffra) och gick runt 40 MSEK i förlust (samma sak här, stor osäkerhet).

Det finns ett par skillnader mellan Mathem och Matse.
- Mathem har förvärvat tillväxt vid ett antal tillfällen, medan Matse har växt organiskt enbart.
- Matse har distributionscentraler i samtliga tre storstadsregioner, Mathem bara i två.
- Matse har bättre IT och logistik. I Matse:s app kan man se var bilen befinner sig, vilket jag inte tror att man kan göra i Mathems. Matse har samarbete med Volvo angående bakluckeleveranser.
- Mathem har riskkapitalister, Verdane, som ägare, medan Matse har ägare utan samma krav på avkastning inom en bestämd period. Det är möjligt att detta spelar mindre roll, men om jag förstår saken rätt så bör det vara så att Verdane snart vill ha en exit, vilket skulle kunna vara en IPO. Matse:s ägare har kanske en lite annan investeringshorisont. Om man vill göra exit under 2018 som man skriver så kan jag tänka mig att man kommer att fokusera mer på lönsamhet och mindre på tillväxt under resterande del av året.
- Matse verkar ha bättre kostnadskontroll. Under 2014 omsatte tex Mathem 450 MSEK och gick runt 100 MSEK back. Det finns anledningar till det, men mitt intryck är att Matse vill växa samtidigt som man håller kostnaderna i schack. Mathem är mer offensiva, på gott och ont. Matse verkar vara ganska datadrivna. T ex så har man gett väldigt precisa prognoser, vilket jag gillar eftersom det tyder på att man har koll.
- Mathem söker sig mer till media. Thomas Kull verkar ta tillfället i akt att marknadsföra Mathem så mycket som det går, medan Måns Danielsson verkar vara lite mer restriktiv när det kommer till att synas i rampljuset. Ibland kan jag tycka att det tar lite tveksamma uttryck. T ex så förstår jag inte varför Mathem har börjat sälja alkoglass och dessutom gett sig in i debatten. Det verkar vara fel sak att lägga sin energi på som jag ser det.

På måndag får vi förhoppningsvis veta hur det gått under juni för Matse. Jag hoppas att man kan komma in bra under juni. Man har lämnat en prognos på 71 MSEK för Q2. Matse-omsättningen för april och maj är 23 och 22 MSEK, dvs 45 MSEK totalt. Om man räknar in en omsättning för Cold Cargo och receptsajterna på 5 MSEK för kvartalet så ska omsättningen för juni landa på 21 MSEK. Det känns ganska rimligt och jag tror att det ungefär där omsättningen för juni kommer att landa, kanske något lägre.

http://www.breakit.se/artikel/4186/sa-mycket-forlorar-mathem-kan-vaxla-om-till-vinst-redan-i-ar

Inga kommentarer: