25 juni 2016

Brexit

Jag blev verkligen tagen på sängen när jag fick reda på att britterna röstat för att lämna. Lyckligtvis sålde jag mina Nordea häromdagen när de föll pga rykten av att det fattades en hel del pengar hos Nordea. Det är alltid svårt att veta hur mycket sanning som ligger bakom ett sådant påstående. Peter Benson och SvD tryckte på att det inte såg bra ut, medan FI som producerat PM:et hävdade att det inte var baserat på korrekt fakta.

Uppståndelsen kring Nordea i kombination med Brexit-omröstningen i kombination med att jag inte riktigt tror på Nordea gjorde att jag lättade på hela innehavet. Det var nog ett väldigt tursamt beslut. Förmodligen kommer bankaktier att ha en väldigt, väldigt tuff dag på måndag. Det är möjligt att det kan bjudas på intressanta öppningar i att gå in. Alla som har sina sparpengar i superstabila Handelsbanken kommer förmodligen att ha en av sina jobbigare dagar.

Det är lite intressant att två av många s k "trygga aktier" - SHB och HM - har det ganska tungt för närvarande. Handelsbanken kommer att få det tufft med Storbritannien i och med att man har satsat mycket på att bygga upp verksamhet där. Risktagande är en del av företagande, men det som verkade vara en otroligt trygg satsning för ett antal år sedan när Swedbank, SEB m fl var i knipa i Baltikum är idag inte lika tryggt. Jag säger inte att HM och Handelsbanken är dåliga aktier eller att det har varit dåliga investeringar. Min poäng är att allt aktieägande innebär risk och vad som verkar väldigt säkert behöver inte vara det. Vad gäller HM har jag köpt några få aktier ganska nyligen. Om HM skulle tappa runt 10% under måndagen eller liknande kanske, kanske jag fyller på.

Efter att ha sålt Sportamore och Nordea och inte köpt så mycket sitter jag nu med 25% kassa. Under morgondagen kommer jag att titta lite på vad jag skulle kunna tänka mig att köpa och till vilka nivåer. Jag ser två huvudscenario för måndag. Antingen så trillar marknaden ner mer än vad den har gjort på andra europeiska marknader eftersom Sverige är ett litet land och ett land som kanske står näst på kö att begära utträde eller så har marknaden besinnat sig och det blir en "kanondag" med nedgångar på bara 5-6% eller kanske ännu mindre.

Några favoriter som jag har är Telia, som redan är mitt största innehav, och HM, som jag tycker börjar komma ner till intressanta nivåer. Telia tycker jag gör mycket rätt och har en intressant värdering för närvarande, framförallt med tanke på att man får 1,50 SEK i utdelning i november. Förutom utdelningen så har man äntligen sålt Yoigo så att man kan sluta lägga tid på det, och man kommer troligtvis att snart göra sig av med Euroasien-verksamheterna. Mutanklagelserna finns naturligtvis kvar, men det känner jag att jag kan leva med.

HM öppnar butiker på löpande band, men marginalerna sjunker. Det straffar kursen naturligtvis. HM har absolut problem som jag ser det, men jag tror mycket på HM som företag och jag tror att man kan ta sig ur problemen. Att marginalerna har gått ner handlar säkert till stor del om att man har investerat mycket i online-delen och i andra projekt. Man har dock ett superstarkt varumärke, man har ett väloljat maskineri och man har visat att man kan växa med vinst. Jag tror inte att det pågår, men om det skulle pågå en diskussion mellan HM och Amazon om att integrera HM:s produkter i Amazons erbjudande så skulle det vara mycket intressant som jag ser det. HM har, om jag är rätt informerad, tackat nej till att finnas på Alibaba. Jag tror det beror på att man inte vill vara i beroendeställning, men det kan också bero på att man för diskussioner med andra. Detta är bara spekulationer, men min poäng är att HM behöver inte vara dåliga på e-handel om man inte vill. Det finns säkert många stora e-handlare som gärna samarbetat med HM.

Min bild av framtida e-handel är att man kommer att köpa mycket från samma, ungefär som Amazon Prime. Det finns ingen riktig logik att en mängd olika företag skickar paket till en som man ska springa iväg och hämta på något utlämningsställe (eller jobba hemifrån för att kunna ta emot). Det är anledningen till att jag tror på Matse. Nu är naturligtvis Matse för litet för att samarbeta med HM, men modellen att få kläder eller andra varor levererade med sina matvaror tror jag på. Konceptet är egentligen inte helt nytt. Att det det finns specialbutiker i anslutning till fysiska mataffärer har funnits i årtionden. Skillnaden är att det nu kommer att flytta ut på nätet. Jag tror att det är liknande tankar som ligger bakom Amazons och Googles satsningar på att matvaruleveranser.  Mina egna tankar, inget annat. Tyvärr kan det vara så att HM tycker att själv är bäste dräng och att man tycker att det där med e-handel kan vi nog fixa själv.

En annan aktie som kan vara intressant att fylla på med är Duni. Jag har några få, men om den redan ganska pressade kursen pressas mer så kan det vara intressant.

Inga kommentarer: