01 juni 2016

Arcoma: Lite spänning in i portföljen

Jag har den senaste tiden tittat lite på småföretag som skulle kunna stå inför ett intressant skifte. De jag har tittat på är Arcoma, Deflamo och Serstech. Alla tre är förhållandevis okända, men det finns en del småsparare som skriver en del om bolagen och som tror på bolagen.

Alla tre bolag är små bolag med börsvärde runt 50 MSEK eller mindre. För att vara mer specifik så har Arcoma ett börsvärde runt 50 MSEK och Deflamo och Serstech runt 30-35 MSEK. Alla tre bolag har haft det ganska motigt och under ganska lång tid också. Som en effekt av att det har varit motigt så handlas bolagens aktier på låga nivåer, vilket på inget sätt innebär att det är köpvärt.

Hur som helst, under dagen så slängde jag in en köporder på Arcoma och jag fick en del av de aktier som jag hade tänkt mig. Det är möjligt att jag köper på mig lite mer, men det kan också bli så att jag gör mig av med de få jag fick.

Arcoma kan vara  intressant eftersom de har en historik och en fungerande verksamhet. Man är dessutom verksam inom ett intressant segment - digital röntgenutrustning - och säljer till stora etablerade spelare. Man verkar ha bestämt sig för att gå från att vara ren OEM-leverantör till att verka som OEM-leverantör och sälja under eget varumärke. I mina öron låter inte detta klockrent och jag skulle kunna förstå om Canon mfl ställer sig tveksamma till att köpa av en leverantör som också är åtminstone till viss del en konkurrent. Det kan dock finnas bra skäl, tex att man säljer som OEM inom vissa segment och under eget namn inom segment där OEM-kunderna inte är verksamma, men jag har inte riktigt förstått hur man har tänkt sig.

Q1-resultatet var en riktig kalldusch och det har satt sina spår i aktiekursen. Försäljningen gick ner med 50% jämfört med samma period förra året. Jag vet inte om det var ett resultat av försäljningsminskningen eller om det fanns andra skäl, men hur som helst har VDn fått gå och en ny VD, Mikael Högberg, presenterades nyligen.

På styrelsefronten hittar man bland annat Yvonne Mårtensson som ledde Cellavision under många år och som i alla fall jag tror har stor del i den fina resa som Cellavision har gjort. Tyvärr äger varken hon eller så många andra personer i styrelsen några större mängder aktier, men väl några optioner. Det är ingen fördel, men heller inte en "no go" för min del.

Jag tror att Arcoma är inne i en tuff period, men jag tror att man kan få skutan på rätt köl. VD-bytet skulle kunna vara en del i ett sådant skifte.

Nedan finns en intervju med den avgående VDn Jonas Salomonsson:



Jag får återkomma med mina tankar om Serstech och Deflamo.

För övrigt så fortsatte medvinden på börsen för Matse idag. Det är glädjande.

Inga kommentarer: