25 april 2016

Sportamore levererar bra Q1 och Matse står och stampar

Sportamore levererade vinst under Q1 och det fick direkt effekt på kursen. Det är i sig kanske inte så förvånande att värderingen av bolaget ändras när man visar vinst, men jag är ändå lite förvånad över att kursen hoppade upp så mycket som den gjorde, runt 15%. Jag är absolut glad över att kursen gick upp och jag tycker egentligen inte att värderingen är ansträngd, men bolaget balanserar som jag ser det tillväxt och lönsamhet och det kan mycket väl bli så att något av kommande kvartal kan visa röda siffror, eventuellt kan det leda till att det blir en besvikelse som visar sig i kursen. Även om det naturligtvis finns risker för bakslag så har jag inte i nuläget någon plan på att sälja, men det kan ändras. Framförallt kan det ändras på grund av att jag ser mer intressanta investeringsalternativ på andra håll.

Länk till Q1-rapporten:



Förhoppningsvis kan motsvarande omvärdering ske i Matse inom inte alltför avlägsen framtid. Konsensus bland många verkar vara att Matse är för litet för att kunna konkurrera med ICA, Coop och Axfood. Det man då missar är att dessa giganter har en modell som bygger på att kunderna kommer till en fysisk butik. ICA, som enligt mitt sätt att räkna har en marknadsandel på runt 50%, har tex en modell med självständiga handlare (eller franchisetagare om man vågar utmana ICAs namnkonventioner) som äger butikerna. Problemet med detta är att man inte helt enkelt kan införa ehandel på bred front. T ex om man bor i centrala Stockholm så kommer man inte att e-handla från den centrala ICA-affären med höga priser utan från den ICA-butik som levererar i området där man bor och som håller lägst priser, enligt mitt sätt att se. ICA levererar nyheter med jämna mellanrum om ehandel. Nyligen lanserade man ett test där man skulle leverera direkt till kylskåpet hos 20-40 familjer. Problemet med dessa tester är att de inte adresserar det stora problemet, nämligen ICAs affärsmodell och hur man med ehandel inte kan koppla konsumenter till specifika fysiska butiker. Jag ser det som att man från ICAs håll vill framstå som drivande när det kommer till ehandel, men deras "unika" koncept har hittills inte varit så imponerande.

Det kan så klart verka som att jag inte gillar ICA, men det är inte fallet. Jag gillar ICAs koncept och jag tycker att man har gjort mycket rätt när man byggt upp sin urstarka position på marknaden. Problemet som jag ser det för ICA är att man inte har en modell som passar för ehandel och man tar inte detta på tillräckligt allvar som jag ser det, både vad gäller hur stort mat på nätet kan bli inom relativt nära framtid och att ICAs nuvarande affärsmodell inte bara kan utökas så att den också innefattar ehandel. Troligtvis kommer man att se samma sak som man sett inom andra branscher; Barnes & Noble blev omkörda av Amazon, Stadium/Intersport blev omkörda av Sportamore, Dustin körde om Expert/Elgiganten m fl. Det är kanske inte hundraprocentiga exempel, men det finns få exempel på stora etablerade spelare som har lyckats omvandla sig själva när e-handeln kommit på bred front.

Det dröjer till mitten av maj, närmare bestämt 18 maj, till dess att Matse kommer med sin Q1-rapport. Matse kommer inte att leverera någon vinst under Q1, i alla fall inte vad jag kan se, men man kommer förhoppningsvis att bjuda på en prognos för Q2 som är offensiv, förhoppningsvis 73 MSEK eller mer. Det skulle även vara kul om man lanserade ytterligare nyheter, tex lojalitetsprogram eller ett samarbete med Uber eller något städbolag så att man ytterligare kan vässa sitt erbjudande. (Matse har redan på prov samarbetat med Uber och Helpling, men det var ett tag sedan) Det skulle även vara intressant om Matse bestämde sig för att leverera åt andra ehandlare så att man som Matse-kund skulle slippa gå och hämta böcker hos någon tobakshandlare eller slippa sitta hemma och jobba för att DHL skall leverera något man beställt någon gång under dagen. Att Matse drar nytta av sin logistikapparat för att leverera åt andra ligger dock nog ganska långt in i framtiden, men att man inte skulle dra nytta av sin logistikapparat för att leverera åt andra tycker jag skulle vara synd.



Jag noterade att Mathem planerar att börsnoteras under 2018. Min hypotes är att man under 2017 kommer att försöka att kapa kostnader så att man kan leverera en bra vinst, vilket i sin tur skall lägga grund för en bra IPO. Det kan vara intressant för Matse eftersom det kan ge en möjlighet för Matse att komma ikapp Mathem.

Förresten, det kommer förmodligen att komma klarhet i den fortsätta finansieringen i samband med Q1-rapporteringen. Konvertibellånen ska lösas och nya pengar måste komma in för att kunna finansiera den fortsatta expansionen till dess att man når en omsättning så att man kan visa vinst.

Länkar till två relevanta artiklar:
http://digital.di.se/artikel/e-handelskramande-verdane-spar-dramatisk-butiksdod

http://digital.di.se/artikel/tufft-borsar-for-e-handelsbolag

Inga kommentarer: