15 april 2016

Matse: Marssiffror och tankar kring handeln

Det har inte hänt jättemycket den senaste tiden kring Matse, men det har kommit siffror för mars som kom in lite lägre än vad jag hade hoppats på. De landade på 23 MSEK och jag trodde/hoppades att de skulle landa på 25 MSEK.


Även om mars kom in lägre än väntat av mig så tror jag att man kan ha hamnat ganska nära 73 MSEK på totalen för Q1. Förmodligen kommer man att landa något under, men det kan vara så att Cold Cargos omsättning varit bra under Q1 och att det drar upp till och kanske över 73 MSEK. Det som ska bli intressant att se när Q1-rapporten visas är nu när marssiffrorna kommit vad förlusten landar på. 


Jag tittar ibland på vem det är som handlar med Matse. Det är andra som kan det mycket bättre än vad jag kan, men det är intressant att se att det nästan bara är Avanza och Nordnet, dvs småsparare, som köper aktier och det har varit en del stora spelare som har sålt. Nordea har varit en av de som sålt ganska mycket den senaste tiden. Idag var det intressant att se att SHB köpte lite aktier, vilket man absolut inte ska dra för stora slutsatser kring. Om det dock skulle visa sig att någon annan än småsparare på Avanza och Nordnet börjar köpa så kan det mycket väl visa sig i kursen.

Det tillhör inte vanligheterna att någon väljer att titta närmre på Matse, men för ett tag sedan så gjorde Placera en snabbanalys: https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2016/04/04/hungrar-inte-efter-matse.html

Det är inte så mycket nytt i analysen och jag tycker att slutsatsen är märklig. Jag tror inte att de stora drakarna som inte visat intresse kommer att ställa om sin verksamhet till e-handelsverksamhet nu med full fart. Jag tror att man underskattar trögheten i att ställa. Man kan tycka och tro annorlunda, men jag tror inte att de verksamheter som bygger på att kunden kommer till butiken snabbt ställs om till e-handelsverksamhet.

En annan sak som är intressant är jämförelsen av börsvärde mot omsättning. Om man antar att Matses omsättning landar på 73 MSEK för Q1 så är förhållandet börsvärde jämfört med omsättning runt 75% (om jag räknat rätt), vilket då skulle motsvara Axoods förhållande räknat på omsättningen för 2015, se analaysen. Det hade förmodligen varit bättre att jämföra omsättning och bolagsvärde (enterprise value), men jag gissar att resultatet ungefär blivit detsamma. Den som köper Axfood pekar sannolikt på att Axfood är stabilt företag som visar vinst och lämnar utdeldning, medan Matse är ett bolag som ligger långt från vinst i nuläget. Matse-köparen lockas sannolikt av den starka tillväxten (40-60%) och tror att man vinst förvisso ligger en bit fram i tiden, men att man kommer att nå dit.

Jag tror att det är två faktorer som skulle kunna driva upp kursen i Matse på relativt kort sikt. Den första är att någon större aktör blir intresserad av att köpa (och i detta fall är större egentligen allt annat än en privatperson). Den andra är att man kan visa att man minskar förlusten på ett övertygande sätt när man visar Q1-rapporten. Det som å andra sidan skulle kunna dra ner kursen är om det kommer ofördelaktiga nyheter kring hur man ska ta in nya pengar i bolaget eller att Amazon eller liknande har planer på att gå in i Sverige (vilket känns ganska osannolikt).

Eftersom jag redan har en stor andel av mitt sparande i Matse så kommer jag troligtvis inte att fylla på ytterligare, men om jag gör mig av med några eller alla mina bankaktier är det möjligt att jag kanske, kanske bygger på mitt innehav ytterligare. Jag är nämligen lite orolig för vad oljepriset kan ställa tid med och jag ser det inte som otänkbart att det kan spilla över på bankerna.

Angående olja, som inte har så mycket med Matse att göra egentligen, så ska det bli intressant att se vad man kommer fram till i Doha. I nuläget tycker jag inte att oljan känns så intressant, men om det blir en totalkollaps efter Doha, vilket jag egentligen inte tror, så är det möjligt att jag ger mig in i olja igen. Jag har tidigare sagt att jag kan tänka mig att gå in om priset går under 35 USD. Efter den senaste tidens uppgång så känns det ganska långt borta.

Inga kommentarer: