17 november 2015

Matse: ICA om onlinehandel i Q3-rapporten

ICA kom nyligen med sin Q3-rapport. Jag gick igenom den väldigt översiktligt, men det verkar gå bra och man stärker sin redan starka position på marknaden kan man väl sammanfatta det hela med. Eftersom jag tror mycket på onlinedelen så var jag intresserad av att höra vad, om något, som sas om ämnet.

I presentationen hittade jag inget, men under frågestunden så kom det ett par frågor i slutet. ICA tror fortfarande på att man skall ha 150 butiker anslutna i slutet av året. Intresset verkar vara stort. För handlaren så innebär ett införande av ehandel en del initiala kostnader medan ICA centralt står för mjukvaruplattformen. Man tror inte i det korta perspektivet på "dark stores" utan ser detta snarare som något som ligger 3-5 år fram i tiden. Man sa även att plockningen av varorna gick över förväntan och att detta på så sätt gjorde det mindre intressant med "dark stores". "Dark stores", dvs "affärer" enbart för ehandel, kommer som jag ser det att vara en utmaning för ICAs affärsmodell med sina handlare, som inte kan se någon större uppsida i "dark stores".

Länkt till ICAs investerarsida: http://www.icagruppen.se/investerare/#!/

Under morgondagen kommer Matse med sin Q3-rapport. Jag väntar mig ingen kioskvältare, men om det kommer någon information utöver siffrorna så skulle det vara intressant.

Inga kommentarer: