05 oktober 2015

Sportamore: Orderrerkord i september

Sportamore gick ut idag och meddelade att man slagit rekord vad gäller antalet order under en månad under september. Man fick in mer än 100 000 order under september.

Jag gissar att Q3 i övrigt kommer att vara en relativt svag månad på grund semestertider, men det känns ändå fullt rimligt att man kommer att komma upp i en omsättning på 130 MSEK eller mer efter dagens pressmeddelande. Om man räknar 500 SEK per order, vilket förmodligen är för lågt räknat, så skulle septemberomsättningen landa på 50 MSEK, räknat på 100 000 order.  Det ger att man skulle få in 40 MSEK i snitt för juni och juli. Med tanke på att 50 MSEK för september är väl lågt räknat tror jag att man kan komma in högre än de 131,5 MSEK som man levererade under Q2.

Det som känns än roligare är att förmodligen ligger en lyckad satsning i övriga Norden bakom lyftet och det borgar väldigt bra för Q4. Det skulle inte förvåna mig om man hamnar en bra bit över 150 MSEK för Q4. En omsättning på 800 MSEK för 2016 känns fortfarande som ett utmanande mål, men jag tror att man kan nå det.

Länk:
http://news.cision.com/se/sportamore/r/orderrekord-for-sportamore-i-september,c9842099
https://cdn-media.sportamore.se/ir/files/Sportamore_2015Q2.pdf

För övrigt så har jag fyllt på med ytterligare Telia Sonera. Dels tyckte jag att aktien tagit väldigt mycket stryk den senaste tiden, dels vräkte Carnegie ut miljoner med aktier i fredags, dels så tror jag att aktiekursen prisat in väl häftiga böter för mutbrotten. Nu med Sportamores intressanta nyhet så är jag nästan lite sugen att flytta mer pengar till Sportamore för jag tror att den här aktien har mer att ge.

Inga kommentarer: