03 oktober 2015

Matse: Kan ICAs dominerande ställning bli ett hinder för onlinedelen?

Jag läste lite om ICA och stötte på en analys som Gösta Carlberg, som tidigare var på Aktiespararen, har skrivit i SVD. Min och Göstas syn på ICA är inte densamma, men jag tyckte att det var en intressant analys. Det jag framförallt tyckte var intressant var just det faktum att ICA är en dominerande spelare på den svenska marknaden. Man kan se det som en fördel, men man kan också se det som en nackdel, speciellt med tanke på att onlinehandeln ökar. Min bild är nämligen att ICA till viss del har kunnat få fortsätta att vara en dominerande spelare med mer än 50% marknadsandel, se länk till dagligvarukartan nedan, för att butikerna har kunnat sätta priser på egen hand och i viss mening varit oberoende. När onlinedelen slår brett så kommer inte detta att fungera längre. Om ICA skulle välja att ha enhetliga priser på nätet så tror jag att ICAs dominerande ställning kommer att ifrågassättas än mer, vilket känns ganska självklart med tanken på hur regelverket ser ut.

Detta är naturligtvis spekulationer och funderingar, men så som situationen ser ut idag med olika priser i olika butiker kommer den troligtvis inte att se ut när näthandeln växer. Detta kommer att vara ett problem för ICA, inte bara för att man har en struktur med till viss del oberoende handlare, utan också för att bolagets dominerande ställning kommer att begränsa vad man kan göra. Det kan vara så att spelare som idag inte finns i Sverige ser näthandel som ett sätt att komma in på den svenska marknaden och på så sätt ta andelar från dominerande ICA. Om man kan få myndigheterna att spela med så kan säkert en och annan tycka att det verkar intressant.

Vad gäller ICAs ambition att bli störst inom online så tror jag att man i princip redan är där och om man inte redan är där så kommer man med lätthet att komma dit till 2017. För mig känns det som allt annat än ett "stretched target" när spelaren med mer än 50% av marknaden, och därmed en organisation och ekonomiska muskler som ingen annan, har som mål att bli ledande på en marknad som man hållit sig borta från fram tills nyligen. Precis som jag har påpekat tidigare så verkar ICA ha något av en ambivalent inställning till online. Det skall vara online, men knuten till ens lokala ICA-handlare. Det tror jag blir svårt. Jag förstår helt enkelt inte hur man skall få personer som handlar online att vara knuten till en handlare. Naturligtvis kommer de flesta att jämföra priser mellan olika ICA-handlare innan man bestämmer sig för var man vill handla. Om man föredrar att hämta i butik så förändrar det en del, men i storstadsregionerna finns det en hel del ICA-butiker att välja på. Naturligtvis skulle man kunna göra samma när man inte handlar på nätet, men den stora skillnaden är naturligtvis att man med online-handel kan sitta i soffan och se vad priserna är innan man bestämmer sig. Annorlunda uttryckt så tror jag inte att man kan förlänga dagens struktur ut på nätet.

Länkar:
http://www.svd.se/ica-vill-bli-storsta-matforsaljaren-pa-natet/om/ica
http://www.dlf.se/kunskap/dagligvaruhandel/marknadsinformation/dagligvarukartan-2015
http://www.svd.se/fa-matkedjor-att-valja-pa/om/ica
http://www.agrifood.se/Files/AgriFood_WP20112.pdf
http://www.svd.se/enligt-eu-definition-ar-ica-over-gransen

Inga kommentarer: