Att Matse skulle behöva mer pengar var väntat, men att man skulle välja att ta in pengar via konvertibellån trodde inte jag. Mitt förhandstips var att man skulle göra på samma sätt som när man tog in familjen Brandberg, dvs genom en riktad nyemission. Nu tar man alltså in mer pengar via konvertibellån och det är Gavia Food Holding och Isac Brandberg AB som tecknar, alltså familjen Mattsson och familjen Brandberg. I en första vända tar man in 10 MSEK, men man har beslutat att man kan ta in ytterligare 20 MSEK om så behövs, vilket sannolikt kan vara fallet. Villkoren är att man betalar en ränta på 4,5% och att lånet förfaller den 31 maj 2016. Konverteringskursen är 20 SEK. Sedan kommer biten om man väljer att göra en nyemission eller annan kapitalanskaffning under låneperioden. Den lyder "Genomför bolaget en kapitalanskaffning tidigare än förfallodagen gäller den konverteringskurs som motsvarar 100 procent av den emissionskurs för aktien som tillämpas i samband med kapitalanskaffningen. Konverteringskursen ska dock inte understiga 15:60 kronor. Lånet kan medföra en maximal utspädning om 10,0 procent av kapitalet vid konvertering på 15:60 kronor." Förhoppningsvis ska man inte behöva göra någon ytterligare kapitalanskaffning under perioden.
Jag tror att detta är positivt. Att man inte väljer att ta in ytterligare ägare är bra på så sätt att ägarbilden hålls samman. Det talar som jag ser det för att man vill kunna agera hyggligt självständigt om det dyker upp tillfällen som t ex att sälja bolaget. Det skulle inte förvåna mig jättemycket om man har fått ett par propåer, men jag tror inte att man är intresserad av att sälja till rådande värderingar.
Mathem har levererat lite nyheter den senaste tiden. Först så aviserade man att man haft en rekordmånad under augusti med en försäljning på 55 MSEK (http://breakit.se/artikel/1323/mathem-kakar-marknadsandelar-satter-nya-omsattningsrekord) eller en ökning på 67%. Det är ganska mycket mer än de 12 MSEK som Matse levererade under samma period, men man håller ställningarna så till vida att Mathem verkar vara runt 4-4,5 gånger större. Det man skall komma ihåg vid jämförelsen är att Mathem förmodligen lägger helt andra summor på marknadsföring än vad Matse gör. Om man skulle göra en marknadsföringskostnad per tillväxtkrona-analys så tror jag att Matse skulle ligga ganska bra till. Det är kanske en klen tröst för en tvåa.
Den andra nyheten som Mathem levererade var att man köpt matvaran.se (http://breakit.se/artikel/1357/nnu-en-jatteaffar-i-matbranschen-mathem-koper-storkonkurrent). Om jag förstår saken rätt så var matvaran.se ett samarbete mellan ett ganska stort antal ICA Maxi-butiker (möjligen även någon ICA Kvantum, 19 stycken totalt tror jag i alla fall) som istället för att välja ICAs egen online-plattform skapade en egen. Nu, när ICA ska bli marknadsledare inom online, så verkar det inte som att ICA-handlarna får köra eget race längre utan måste sälla sig till gruppen. Detta kan man ju hålla i åtanke om ICAs online-dominans flyger i taket och likaså om D food index tar ovanlig fart. Att Mathem var intresserade av att köpa matvaran.se kan jag förstå, men det stora i det hela är att man helt plötsligt börjar sälja på väldigt många ställen i landet och det samtidigt. Thomas Kull, grundare och VD, säger så här:
”Vi hoppas kunna få över en större del av omsättningen, men kunderna väljer själva. Det som händer nu är att vi omgående öppnar upp försäljning i Linköping, Norrköping, Motala, Gävle och Sandviken. Det vill säga platser där de har funnits, men vi inte har funnits.”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar