22 januari 2015

Matse - Facebook-analys

Jag hörde en gång en historia om en analytiker som slog sina likar med hästlängder. Knepet var att han satte sig utanför företaget som han bevakade och räknade lastbilar som körde ut med varor. Det är förmodligen bara en skröna och det funkar naturligtvis bara på små företag, men poängen att man kan hämta bra information från oväntade håll tycker jag ändå är relevant.

Vad gäller Matse så har kursen dalat de senaste dagarna och handlas nu runt all time low och jag har funderat lite på hur framtiden kan komma att te sig för bolaget. Det senaste kvartalet var bra och man tog ett bra steg framåt under detta kvartal. Ett orostecken är dock att försäljningen sjunkit två månader i rad. Som jag har skrivit tidigare så hoppas jag verkligen att detta vänder för januari och det tror jag att det gör.

Så, har jag suttit och räknat lastbilar utanför Matses lokaler? Nej, jag har inte tid med det och det verkar lite tråkigt, men jag har följt aktiviteten på facebook. Det verkar som att det är ganska bra flyt och att många gillar tjänsten. Att göra någon prognos gällande omsättning utifrån ett fåtal rekommendationer kan man såklart inte göra, men jag tycker överlag att det jag läser på matses facebook-sida känns lovande. Den senaste månaden har det kommit in fler recensioner än vad det gjort på länge och det känns bra.

Det skulle vara välidgt roligt om man sålde för mer än 15 MSEK i januari. Tyvärr tror jag inte att man når dit, men jag tror att man kommer att sälja för mer än i december. Eventuellt skulle en månadsrapport på 15MSEK eller mer kunna få någon intresserad av att köpa och därmed få kursen att hoppa upp en bit.

För övrigt så har jag köpte lite oljecertifikat, vilket än så länge varit en dålig investering, men de finns kvar och jag tror att det snart kan komma ett ryck uppåt. Det blev även några Telia köpta i en portfölj som jag hanterar. Jag hade planer på att göra mig av med en del av mina Avanza Zero, men turligt nog så var det inget som jag satte i verket.

Inga kommentarer: