02 januari 2015

Har jag leverarat under de senaste fem åren?

Jag roade mig med att gå igenom hur väl jag presterat mot index de senaste åren. Resultatet var blandat kan man säga. Vissa år har jag gjort ganska bra ifrån mig jämfört med index medan jag andra år har gjort sämre ifrån mig. 

Mitt resultat är följande:

2010: 21,8% (SIXRX: 26,7%, SIX30RX - Avanza Zero: 25,0%)
2011: -5,9% (SIXRX: -13,5%, SIX30RX - Avanza Zero: -11,5%)
2012: 14,1% (SIXRX: 16,5%, SIX30RX - Avanza Zero: 17,5%)
2013: 30,0% (SIXRX: 28,0%, SIX30RX - Avanza Zero: 25,5%)
2014: 14,4% (SIXRX: 15,8%, SIX30RX - Avanza Zero: 14,0%)

För att få en jämförelse har jag tagit med SIXRX-index inom parentes och även Avanza Zero.

Det är på sin plats att förklara hur jag räknat fram min utveckling. Det är enligt följande:

Utveckling per månad = (portföljvärde slutet av månaden - portföljvärde slutet av förra månaden - eventuella insättningar)/portföljvärde slutet av förra månaden

För att kunna jämföra mig mot index (i mitt fall OMXS30) så räknar jag med utgångspunkt fram ett indexvärde så att jag kan jämföra mig mot det index som jag har valt.

För att ta fram min årsutveckling jämför jag decemberindexvärdet från året innan med decemberindexvärdet från aktuellt år.

Man kan dra en del lärdomar genom att gå tillbaka och titta på de olika affärerna som man gjort under de olika åren. Det är helt klart så att jag många av åren har förlorat på att ligga likvid med tanke på att kurserna mestadels gått upp. Jag har dock egentligen aldrig avsiktligt haft pengar stående någon längre tid i en depå eller ISK, men ibland har det av olika anledningar tagit lite tid innan man kommit till skott. 

En annan anledning till att jag underpresterat är att jag har haft courtagekostnader, vilket inte tas med i index. Man kan naturligtvis argumentera att jag borde ha valt Avanza Zero eller motsvarande istället, men med mitt sätt att räkna på utvecklingen i portföljen och att jag har skjutit till mer pengar mer eller mindre kontinuerligt under åren så är det inte säkert att 100% Avanza Zero ger ett bättre resultat. Det skall däremot sägas att jag idag ligger med mer än 50% i Avanza Zero.

Innan 2013 handlade jag i depå och från 2013 har jag framförallt handlat i ISK. Detta har till effekt att jag har betalat 30% skatt på utdelningar direkt fram till 2013. Naturligtvis har även detta påverkat utvecklingen negativt.

En förklaring till att jag gjorde ganska bra ifrån mig under 2011 var förmodligen främst för att jag kontinuerligt tillförde nya pengar via sparande under året och på så sätt kunde jag köpa en del aktier till ett relativt sett bra pris.

Under förra kan nog i princip hela skillnaden mot index hänföras till mitt Matse-innehav. Det är ganska stort, omkring 10-15% av portföljen, och det har inte gått bra under förra året. Jag är dock förhoppningsfull och tror att det kommer att hjälpa mig att slå index under 2015. Apropå 2015 så tillhör jag dysterkvistarna och tror nog att det kan komma att bli ett ganska dåligt börsår under 2015, men jag har gärna fel och jag är inte övertygad nog för att sälja aktier och sätta i räntefond.

Jag handlar idag ganska annorlunda jämfört med hur jag handlade för ett par år sedan. Idag är jag betydligt bättre på att låta "tulpanerna växa och rensa bort ogräset", dvs ett innehav som utvecklas bra låter jag vara kvar i portföljen (t ex Skanska och Industrivärden som utvecklats fint) medan jag är bättre än vad jag var tidigare på att släppa innehav som inte presterar som jag hoppats (t ex Etrion och Enquest för att nämna ett par). Naturligtvis kan jag bli mycket bättre på detta och det återstår fortfarande att se om Matse är plumpen i protokollen eller något som kan bidra positivt i portföljen.

För den som är intresserade av statistik så har fondbolagens förening en del statistik:
http://www.fondbolagen.se/sv/Statistik--index/Index/Marknadsindex/SIXRX---aktuell-graf/

Inga kommentarer: