26 november 2014

Matse: Q3 landade på 29 MSEK, tillväxt 119% och kassaflöde -7MSEK

Matse Holdings kvartalresultat är relativt ospännande i och med att man redovisar omsättning för Matse (dock ej Cold Cargo och Kokaihop) varje månad. Det som var lite av en nyhet är kassaflödet. Det var ganska klart att det skulle vara negativt och i Q1-rapporten försäkrade Måns Danielsson att kassaflödet för Q1 var en bottennotering. Q2-resultatet är bättre förvisso, men man gör av med en del pengar och det är möjligt att det fanns de som hade hoppats på ett lite bättre kassaflöde. Jag är själv inte så orolig för kassaflödet i nuläget.

Det finns ett par andra saker som jag lite oroar mig för med Matse istället. En sak är att man måste lägga en hel del pengar på marknadsföring för att inte förlora marknadsandelar. Det är klart och helt rätt i mitt tycke, men problemet som jag ser det är att man inte alls har samma muskler som Mathem och definitivt inte samma muskler som ICA. Man skriver i kvartalsrapporten att Matse gynnas av att ICA har börjat med näthandel eftersom detta kommer att växa marknaden. Att marknaden växer är förvisso bra, men om det får till följd att Matse blir en marginalspelare så är det inte alls bra.

ICA har ett antal fördelar som inte Matse har. För det första så kommer man att kunna hämta i butik. För min del spelar en sådan sak roll. Det är ingen större sak att svänga förbi och hämta upp veckohandlingen på vägen hem från jobbet eller i samband med att man gör något annat ärende. Samtidigt så tycker jag inte om att vara bunden att vara hemma vissa tider. Jag vill inte tacka nej till saker för att jag väntar på matkassar. Att hämta i butik tror jag kommer att vara en fördel för ICA.

En annan fördel som ICA har är att de kommer att kunna locka över kunder som idag kanske har övervägt att handla på Matse eller Mathem, men som konstaterar att det är för dyrt. I vår familj äter vi exempelvis mycket äpplen. När äpplen kostar 5 kr/styck, vilket (om jag gissar vikten på ett äpple någorlunda rätt) bör motsvara ett kilopris över 30 kr/kg, så är det en sak som får mig att avstå. ICA kommer, förmodar jag, att använda samma priser som man har i butik och då kommer äpplepriserna troligtvis att ligga runt 20 kr/kg. Priset på äpplen är ett exempel och kanske bara gäller mig, men jag tror att andra har precis som jag kollat priser på några få varor och kommit fram till att det inte är tillräckligt konkurrenskraftiga priser.

Jag är du dock aktieägare i Matse, och jag brukar att vara ganska snabb att göra mig av med aktier som jag inte tror på, så visst ser jag även fördelar. Prisargumentet kan man så klart även vända till Matses fördel. Man har idag kunnat visa imponerande tillväxt trots att man inte kan mäta sig med stormarknadernas priser. Priser går alltid att sänka och när man väl har fått upp volymerna så kommer man att kunna konkurrera även med pris. Man har fördelen gentemot ICA att varorna ska inte först packas upp på en hylla för att sedan packas ner i påse, utan kan gå raka vägen till påsen. Tesco som har en hel del näthandel började precis som ICA, men har nu även s k dark rooms (anläggningar där man packar matkassar enbart till näthandlarna). Det är möjligt att ICA kommer att gå i Tescos fotspår.

En annan nackdel ICA har är att nätet är nytt för dem. Deras modell bygger i mångt och mycket på att kunder skall komma till butiken med idén att man skall köpa vissa relativt billiga basvaror (mjölk, frukt etc) med låg marginal för ICA, men göra ett och annat spontanköp med hög marginal för ICA(presentpapper etc), som totalt gör att ICA gör en OK affär på dig. På nätet kan man göra precis samma sak, men nätet är nytt för ICA och det tror jag att man vet om. Kan man inte bara anställa någon som är bra på näthandel? Jo, det kan man och det tror jag att man redan har gjort, men när en stor organisation ska ställa om så är det inte helt enkelt trots att man har kompetensen. Det finns även en hel del indikationer att ICA ser sina butiker som centrala även i fortsättningen. Man har köpt Apoteket Hjärtat och man har skrivit samarbetsavtal med Starbucks. Det skall bli en upplevelse att gå att handla. (Starbucks har jag personligen svårt att förstå tjusningen med. Dussincaféer med överstora överprisade bakverk känns som gårdagens nyheter. Det är möjligt att det finns en hel del som kommer att prova för att de har hört talas om Starbucks, men jag har svårt att se att det samarbetet blir en hit. Naturligtvis kan jag ha fel och jag inser själv att jag inte alls är typkonsumenten.)

Jag ser även ett värde i Matse genom att bolaget kan vara en intressant uppköpskandidat. Man kan naturligtvis argumentera att ingen skulle hosta upp de pengar som krävs för att storägarna skulle släppa bolaget. Det är fömodligen sant i nuläget, men om Matse börjar tappa mark så tror jag att det finns en plan B som är att man skall sälja bolaget till någon som vill in på näthandelnsscenen för mat i Sverige. Jag känner mig rätt säker på att det finns intressenter som kan tänka sig att betala ganska bra för att få in en fot (eftersom alternativet att bygga upp en verksamhet från grunden kommer att ta för lång tid). Vi är inte där än, men om marknaden visar finfin tillväxt och Matse visar fin tillväxt och att kursen står och hackar på dagens nivåer då kan detta bli ett alternativ. Matse har själv skrivit att det är viktigt att vara stor (om det t o m kanske var störst) för att kunna lyckas med näthandel så jag tror att man är varse problemet. Ett uppköp ser jag alltså egentligen mer som något som reducerar nedsidan för kursen.

Det var ännu en gång osorterade tankar om Matse. Många av dem har säkert dryftats tidigare. Kommentera gärna vad du tror om Matse. 

Inga kommentarer: