16 september 2014

Portföljen i stort

Den som följer bloggen vet att jag har köpt på mig en del Avanza Zero den senaste tiden. I nuläget består portföljen av omkring 60% Avanza Zero. Andra stora innehav är Skanska, Matse Holding och Investor. Mindre innehav är Lundbergföretagen, Nordea och Multiq.

Anledningen till att jag har valt att köpa på mig mer och mer Avanza Zero är att jag har svårt att få tiden att räcka till att göra ordentliga analyser eller hålla mig uppdaterad. Andra anledningar är naturligtvis riskspridning och att det på senaste tiden varit svårt att hitta intressanta bolag att investera i.

Matse Holding är väl stort i nuläget, knappt 10%, efter att jag köpt på mig både i ISKn och depån. Det kom in bra statistik för augusti och det kom även in en köprekommendation från Börsveckan, men något lyft för aktien blev det inte. Jag kan inte säga att jag tycker att det är konstigt, men jag hade heller inte blivit förvånad om Börsveckan-analysen lyft kursen någon krona. Om kursen hade hoppat upp hade jag förmodligen lättat något, som jag tidigare aviserat. Det känns inte otroligt att man väljer att ta in mer pengar i en nyemission för att kunna skynda på tillväxten ytterligare, tex för att starta upp ytterligare en site.

Vad gäller Multiq så kom det en mindre order i september till slut, men allt pekar nu på att Q3-rapporten kommer att vara långt ifrån lika bra som Q1- och Q2-rapporterna. Till viss del är detta nog inprisat och det skall bli intressant att se hur dålig Q3 blir och hur marknaden reagerar. Om det skulle visa sig att Q3 inte är så katastrofal trots alls så kanske jag väljer att göra mig av med innehavet. Jag tror på digital signage, men jag känner mig inte helt bekväm med att det svajar något otroligt mellan de olika kvartalen. Vi får se.


Inga kommentarer: