19 juli 2024

Tradedoubler, Tobii, Doro: Ommöbleringar

Den senaste tiden så har det blivit lite förändringar i portföljen. Tradedoubler har fått lämna. Det var ett överilat köp och jag kan verksamheten alldeles för dåligt. Jag hördes bolaget nämnas i lite olika sammanhang och jag tyckte att det lät intressant och någonting som skulle kunna vara värt att titta lite närmre på. Det kan man inte direkt säga att jag har gjort, men jag har tittat på det så pass mycket i alla fall för att konstatera att det för det första är ett område som jag inte kan och för det andra så kändes det inte helt lätt att skapa sig en bild av vad som skulle kunna hända framöver. Det hänger så klart ihop, men inte helt ändå. Hur som helst, av dessa anledningar och på grund av att det var ett litet innehav och att det fanns mer intressanta alternativ så valde jag att sälja.

Tobii såldes idag. Rapporten var inte någon direkt besvikelse, men jag har ändå tröttnat och att triggern framöver skulle vara att man ska dra ner på kostnaderna känns inte så lockande. Enligt mitt sätt att se så fanns det en intressant möjlighet inom spelindustrin, men av olika anledningar så verkar inte Tobiis teknik vara så enormt intressant för spelindustrin. Det är möjligt att det kommer att ändras och det är möjligt att jag är för hård i min dom, men med tanke på att det har gått lång tid och det fortfarande inte verkar vara så lätt att få snurr på affären så känns det inte längre så intressant. Att man köpte Autosense känns för mig som ett tecken på att bolaget själva inte riktigt tror på spelsegmentet. Det är möjligt att det är att tolka det felaktigt, men det är i alla fall intrycket som jag får. Det är inte omöjligt att Tobii kommer att bli en storspelare inom automotive framöver och jag skulle faktiskt bli glad om det blev så trots att jag sålt av, dock så håller jag det för tveksamt. Man har betydligt färre design wins än t ex Smart Eye och jag tror att även om det inte säger allt så tror jag att det säger en del i alla fall. I fallet med Tobii så handlar mitt sälj också om att innehavet blivit för litet för att riktigt spela roll för portföljen i stort och att jag har mer intressanta alternativ.

Tradedoubler och Tobii-pengarna gick mer eller mindre rakt in i Doro. I mitt tycke levererade bolaget en riktigt fin rapport. Jag har tidigare varit inne och ägt aktier i Doro (och även systerbolaget Careium) under lång tid och jag tror att det finns fin potential. Det verkar gå lite knaggligt i Norden, men Tyskland och Frankrike flyter på fint. Det passar mig riktigt fint. Om man lyckas på dessa marknader så finns det stor potential. Norden tror jag kommer att komma igen. Det handlar sannolikt i Norden om att Doro kanske har lite negativ klang, att man tänker på det som ett trygghetslarm, dvs någonting för riktigt gamla människor, och att många äldre gillar Apple-produkter. Det kanske kan komma att ändras framöver och eventuellt kan t ex smartklockan med trygghetsknapp, som funkar med iOS om jag fattat saken rätt, vara någonting som många 75+:are kan tycka är en bra idé om man börjar att få svårt med balans eller liknande.  Om man väl har vant sig vid Doro-produkter så kanske man väljer att köpa en Doro-telefon vid nästa tillfälle. Jag hoppas att man spelar sina kort rätt framöver för om man gör det så tror jag att det finns en enorm potential. Den närmsta tiden så kommer jag att läsa på mer om caset, dock när jag såg rapporten så tyckte jag att det såg så pass intressant ut så efter lite snabba uträkningar, lite efterforskning kring produktutbudet och funderingar i solstolen så fick det bli ett hyggligt snabbt beslut. Sist, men inte minst så ska många av duktiga fintwit-profiler lyftas fram. Det var via bl a 89Olle som jag hittade caset. Stort tack (om du råkar läsa detta).

Inga kommentarer: