16 oktober 2021

Scandic: Q3 - affärsresenärerna verkar finnas kvar

Igår så släppte Scandic preliminära siffror för Q3. Några journalister var snabbt ute och kommenterade, bl a Bråse på DI. Jag har skrivit det förr och det stämmer fortfarande - Bråse är intressant att läsa. Denna gång så tyckte jag inte att det var så imponerande. Det är möjligt att jag inte gillade vad som skrevs för att det inte går i linje med hur jag vill att siffrorna skall tolkas och eftersom Scandic är mitt största innehav, 20-25% av portföljen, så är det lätt att säga att jag är partisk mm.

Det jag tycker missas i kommentarerna kring Q3-siffrorna, som f ö var svarta och som visar att trenden håller i sig med allt fler gäster, är att många av de antagandena som har gjorts om hotellbranschen inte verkar stämma. Många har sagt att affärsresenärer, konferenser mm inte kommer att komma tillbaka över en natt utan att det kommer att vara en lång period av successiv återgång. Det verkar inte stämma som jag ser det. Återgången har börjat innan restriktionerna släpptes. Det verkar som att vad vi ser hända är någonting som påminner om vad som hände efter spanska sjukan. Människor vill leva, träffas och fira. Det är viktigt att komma ihåg att restriktionerna släpptes i slutet av Q3 (29 september i Sverige och ungefär samtidigt i övriga Scandic-marknader).

En annan sak som jag tycker kommer på skam är att konferenser och affärsresenärer inte kommer att att komma tillbaka till de nivåer som var före pandemin. Det är ett ganska intressant uttalande egentligen som jag tycker baseras på ganska tunn faktabas. Det kan bli så och det är möjligt att Teams, Zoom, mm gör att fler kommer att jobba på ett annat sätt, men att hävda att det kommer att förändra hur vi reser tycker jag är tveksam. Jag tror att resemönster kommer att ändras och jag tror att fler möten kommer att ske via Teams istället för fysiskt, men jag tror inte att totalen kommer att ligga still, vilket ofta verkar vara ett antagande som tas med in i diskussionen. 

Det man också missar i diskussionen är marknadsandelar. Har Scandic tagit marknadsandelar under pandemin? Mycket tyder på det, tror jag. Mindre hotell har inte kunnat vända sig till sina ägare på samma sätt för att ta in pengar och en och annan har nog varit tvungen att ge upp eller på annat sätt sätta verksamheten på riktig sparlåga.

En ytterligare sak att fundera kring är hur digitaliseringen påverkat Scandic? Min gissning är att fler och fler kommer att vara bekväma med att t ex boka via app, och jag tror att Scandic kommer att kunna vara med kostnadseffektiva framöver. Mindre aktörer kommer inte att ha det lika lätt och det kommer att gynna Scandic och andra större aktörer. Eventuellt är det inte så, men det är vad jag tror.

Bråse och övriga som inte var så imponerade av rapporten framhåller att en hel del av 700+ MSEK som står på vinstraden är hänförliga till diverse stöd och att vinstökningen är mer beskedlig när man rensar bort extraordinärt. Det är så klart korrekt. Även i ljuset av detta så överraskar bolaget ganska ordentligt, anser jag.

Det som också lyfts fram av en del av de icke-imponerades skara är att skuldsättningen är betydligt högre idag än den var före pandemin och att en jämförelse av börsvärde före och efter pandemin blir missvisande. Det är helt sant och det är bra att peka på. Det jag tycker att man missar är att den stora skulden (som i alla fall till viss del består av konvertibellån om jag kommer ihåg rätt) skapar en hävstång. Värderingen av bolaget kan komma att ändras och, eftersom skulden inte beror av värderingen, kommer en liten förändring av synen på bolaget att leda till att en större förändring i kursen. Jag hade så klart gärna sett att skulden var lägre och jag tycker inte att värderingen är superattraktiv, men när jag har funderat så har jag landat i att jag tror att det kan bli en bra affär.

Ytterligare en sak som man kan fundera kring är blankningen. Scandic är ett av börsens mest blankade bolag, enligt statistiken som visar positioner över 0,5%, och det skapar så klart möjligheter. Fredagens rusning över 10% som sen backade något verkar inte ha berott på att blankare täckte sin positioner ("short squeeze"). Eventuellt så kan det bli en liten uppstuds de närmsta månaderna kopplat till att blankare täcker sina positioner. Det är ingenting som jag funderar för mycket över, men jag tycker att det är värt att nämna. Byggmax, innan aktien kom in i värmen, var länge ganska hårt blankat pga fadäsen i Skånska Byggvaror mm, men till slut som valde blankarna att rikta fokus mot andra aktier.

För den som är intresserad av att höra lite om siffrorna så kommenterade Joakim Rönning dessa på Nyhet Direkts sändning (finns på Youtube).  

Inga kommentarer: