15 juli 2021

XXL, Episurf: Lämnat helt och ökat

Idag så sålde jag mina XXL-aktier. För några dagar sedan så ökade jag och det visade sig bli ett bra köp. Jag sålde tyvärr lite tidigt, men så kan det bli ibland. Anledningen till att jag lämnade är att jag tycker inte att Q2-rapporten riktigt innehöll vad jag hoppades på. I mitt tycke så har man marknadsfört ganska hårt i Sverige och jag hade hoppats på att det skulle synas i siffrorna. Man är starka i Norge, men jag tycker inte riktigt att det lyfter på de andra marknaderna. Jag kan ha fel, men det är mitt intryck. En annan anledning är att jag tror att när det kommer till cyklar, friluftsvaror och liknande så tror jag att fysiska butiker kan få det tufft framöver bl a från Amazon och alla de märken som görs tillgängliga via plattformen. Ibland när man talar om hotet från e-handeln så tycker jag att man missar den aspekten, dvs att utöver att erbjuda en ytterligare kanal för kunden så innebär e-handel ofta att utbudet ökar. Det tror jag eventuellt kan vara ett problem för ett företag som XXL. Det är inte omöjligt att jag gör come back i ägarlistan, men det är långt ifrån säkert.

Jag tyckte att Scandic Hotels tog ganska mycket stryk under dagen och jag köpte på mig några ytterligare, men inte riktigt så många som jag hade hoppats på så det var ett köp som bara gjorde skillnad på marginalen. Rapporten imorgon tror jag kommer att vara OK. Det kommer troligen att synas i siffrorna att marknaden är på väg tillbaka, men jag tror inte att man kommer att vara alltför positiv. Min bild är att deltavarianten kommer att ha mindre påverkan eftersom de flesta kunder är inhemska eller kommer från länder som har kommit långt med vaccineringen. Dunis rapport idag tycker jag kan tolkas som att hotell- och besöksnäringen kan vara på väg tillbaka på ett positivt sätt, men det är möjligt att jag ser saker som jag vill se och jag ska erkänna att jag läste väldigt snabbt och inte särskilt noggrant. Även om det visar sig att beläggningen varit över 50% under juni, vilket jag tycker skulle vara en positiv överraskning (kanske inte en enorm överraskning, men ingenting som jag tror är fullt inprisat), så kan nog kursreaktionen bli lite vad som helst. Det finns de som gärna vill se att rapporten tolkas negativt och det är möjligt att det kommer att leda till att det blir negativt tolkningsföreträde. Byggmax rapport idag ledde till en rejäl dipp. En förklaring som jag har läst är att många tror att marginalen kommer att minska framöver. Jag tror inte att det är förklaringen. Det är naturligt att vilja hitta förklaringar i rapporten när det går ner, men det är inte fallet som jag ser det. Det mesta från Byggmax-rapporten var känt sedan tidigare och jag tror att det handlade mer om att det fanns möjlighet för någon aktör som ville ta hem en vinst att göra det än någonting som stod i rapporten. Naturligtvis kan jag ha fel, men jag är inte så orolig när det kommer till Byggmax. De senaste rapporterna och vändningen av Skånska Byggvaror visar att det är ett bra företag och en bra ledning. Byggmax kan förhoppningsvis göra en liknande resa som Home Depot. Det finns inga garantier, men jag känner mig trygg med mitt stora innehav.

För en del av pengarna som jag fick loss från XXL köpte jag ytterligare Episurf-aktier. Om jag inte blandat ihop datumen rapporterar även Episurf imorgon. Det är är mycket som är intressant med Episurf och jag tror att det kan komma att hända en del intressant framöver. Det kommer sannolikt att dröja ett par år innan det kommer ett FDA-godkännade, vilket skulle vara en ordentlig trigger, men jag tror att många av de positiva testresultaten som presenteras successivt ökar sannolikheten för ett positivt FDA-godkännande. Det är möjligt, om det finns någon som är intresserad av att köpa Episurf, att man kommer fram till att det är bättre att göra det innan ett FDA-godkännande. Det är bara spekulationer från min sida och jag tror att risken på många sätt är hög i Episurf. Det är möjligt att det var förhastat att öka och det är möjligt att jag minskar inom kort. Rapporten och reaktionen på rapporten imorgon ska bli intressant.

Imorgon kommer att bli en intressant rapportdag.   

Inga kommentarer: