15 februari 2021

XXL: Ytterligare ökning

Idag så fortsatte XXL-kursen nedåt och jag valde att fylla på. Argumentet är egentligen detsamma som tidigare. Jag tror att Q1 kommer att vara ganska stark drivet av vinterrelaterad försäljning och mer e-handel. Även kvartalen Q2-Q4 2021 tror jag kommer att vara ganska bra, drivet av ökad e-handel och även att jämförelsetalen under 2020 är negativt påverkade av Corona-effekter.

Uppenbarligen är det någon eller några som inte tycker som jag och det ska man så klart ha respekt för. Det kan vara att det är någonting som jag har missat. En annan anledning kan vara att det är någon som väljer av minska av andra anledningar. Min hypotes är att minskningarna sker av större spelare som av någon anledning vill ta hem vinst eller som vill investera i något annat bolag. Eftersom det är relativt tunna volymer så kan en aktör som säljer relativt stora volymer trycka ner kursen ganska ordentligt. Det behöver inte vara några oegentligheter bakom ett sådant agerande utan det kan helt enkelt handla om att någon som sitter på mycket aktier vill göra sig av med många aktier och det relativt snabbt. Jag hoppas att inte Altor har valt att minska. Det hade jag sett som ett dåligt tecken.

Antalet Avanza-ägare har hoppat upp ganska rejält i samband med Q1-rapporten. Det skulle inte förvåna mig om många av dessa nya ägare, precis som jag, valde att trycka på köpknappen efter att Börspodden tagit upp bolaget i podden. Det kanske inte spelar någon större roll, men eventuellt så blir en positiv effekt att fler väljer att följa och analysera bolaget.

Det skall bli intressant att se hur antalet blankningar utvecklas. Om det efter denna relativt snabba nedgång från Q1-rapportsläppet kommer nyheter som säger att blankningen minskat så skulle jag anta att det kan vara en trigger som får kursen att utvecklas i motsatt riktning, dvs uppåt.

Det är alltid jobbigt att gå emot andra även om man tror på sin egen analys. Det kommer alltid att finnas information som man inte har tillgång till och den analys som man tagit fram kommer med andra ord alltid att vara bristfällig. Min hypotes är att kursen är väl nedpressad för tillfället. Det är inte omöjligt att jag fyller på med ännu fler under veckan om vi fortsätter nedåt. Eventuellt.

Inga kommentarer: