27 februari 2021

XXL: Kanske värt en större insats?

Efter att jag minskat i Scandic så sitter jag med en hel del kassa, cirka 20%. I vanliga fall så brukar jag inte sitta med kassa utan jag försöker vara mer eller mindre fullinvesterad. Den senaste relativt snabba ränteuppgången i USA och att jag tycker att Scandic handlas relativt högt sett till förutsättningar har kombinerat gjort att jag sitter med så pass stor kassa som jag faktiskt gör. Det är framförallt den häftiga uppgången i Scandic som är anledningen.

Om det kommer några tuffa börsdagar under de kommande veckorna så kommer jag kanske att öka ytterligare i XXL. Ju mer jag läser, desto mer intresserad blir jag nämligen. Det skrivs förhållandevis lite om bolaget och eftersom jag inte kan branschen så känner jag att jag famlar fram, men så länge som jag inte är bevisad om motsatsen så tror jag att det kan bli ganska fin utveckling för bolaget de närmaste månaderna. Jag skall försöka sammanfatta mina tankar i punktform:

Stark ägare

XXL största ägare är Altor, riskkapitalbolaget, och det verkar som att man driver bolaget väldigt medvetet. Väldigt lite verkar lämnas åt slumpen och man har erfarenhet av detaljhandel. Altor har bland annat varit en av de större ägarna i Byggmax, även om det var ganska många år sedan nu.

Bra VD

Sedan ungefär ett år sedan så är Pål Wibe VD för XXL. Han kommer närmast från Europris. Även om jag inte känner till honom närmre så tycker jag att det verkar vara en VD i min smak. Det kan vara fel, men jag tror att han har en tydlig plan och jag tror att han vet hur man exekverar och levererar resultat. Det kan vara fel, men det är vad jag tror. 

Insiderköp

Hugo Maurstad, styrelseordförande, köpte för inte så länge sedan en ganska rejäl post i bolaget (500k aktier). Det är alltid svårt att värdera vad ett insiderköp egentligen är värt, men jag skulle vilja säga att det är - allt annat lika - en positiv indikation. Pål Wibe ägen 2,2 MSEK och sitter på så sätt med en ganska rejäl post. Det känns positivt. 

Google Trends

Att dra slutsatser via Googe Trends är inte helt enkelt, men när jag tittar på hur sökningar på XXL inom sportartiklar och liknande har utvecklats på de olika marknaderna som bolaget är verksamma på så tycker jag att det ser ganska OK ut. Det är, som sagt, väldigt trubbig data och jag ser det som intressant, men inte avgörande.

Corona i avtagande

XXL har på många sätt varit negativt påverkade av Corona. Färre kunder kommer till butikerna och på vissa marknader har man inte fått ha öppet alls. Det kommer säkert att komma ytterligare restriktioner och det är för tidigt att ropa faran över, men - precis som jag har skrivit innan - så tycker jag olika mutationer till trots att mycket tyder på att vi är relativt nära slutet på pandemin. Det kan vara fel, men att hela tiden utgå från att det kommer en ny våg behöver inte vara rätt.

Hemester

Många i Sverige, Norge, Danmark och Finland kommer sannolikt att semestra på hemmaplan i sommar. Det kommer säkert att vara en och annan som sticker ut och vandrar och cykeltrenden kommer säkert också att hålla i sig. Dessa trender tror jag kommer att vara til XXL:s fördel.

Friluftstrend

Att vara ute i naturen är populärt. Att hitta en ledig grillplats en dag med hyggligt väder är för närvarande inte helt enkelt. Många väljer att träffa vänner ute och det är populärt att ses ute och grilla. Utelivet driver försäljning av allt från ryggsäckar till stormkök. Det är många som gynnas av denna trend och företag som Trangia gynnas mer än XXL, dock så gynnas XXL, tror jag.

Konkurrenter som har det kämpigt

Intersport stänger butiker och verkar ha det allmänt kämpigt. Det är förhållandevis tyst från Team Sportia och Stadium tycker jag, i alla fall sett till TV-reklam. Det är möjligt att mina punkttester inte säger så mycket, men jag tror inte att XXL har det mer jobbigt än konkurrenterna i Sverige. Stadium går nog helt OK, men Intersport och Team Sportia tror jag kommer att få det tufft framöver.

Vad gäller e-handlare så tror jag inte att Amazon kommer att vara ett jättestort hot mot XXL i det korta perspektivet. XXL har fördelen att man kan titta på produkterna och om man ska köpa ett tennisracket eller ett löpband så är det rätt bra att se och känna på det innan man slår till. Det kan så klart vara så att man tittar på det på XXL och köper det på nätet, men det är svårt att komma ifrån. Om inte prisskillnaden är speciellt stor så tror jag att de flesta väljer att köpa i butiken där man tittat på varan.

En annan e-handlare som är verksam åtminstone i Sveriger är Sportamore. Bolaget köptes relativt nyligen av Footway och jag tror att det eventuellt kan ha varit lite tufft den senaste tiden. Jag har inte tittat närmre på detta och det kanske är helt fel. 

Överlag så tror jag att XXL med sina stora butiker, brett utbud, mycket reklam och välutvecklad e-handel ligger bra till relativt konkurrenterna. Jag misstänker att Altor har stenkoll på vad som händer och att man inte lämnar någonting åt slumpen.

Positivt om januari månad

Man skall heller inte glömma att ledningen var tydliga när Q4-rapporten presenterades att januari varit riktigt bra. Det är känt och på så sätt så bör påverkan på kursen redan ha skett. Jag tror att den positiva trend som fanns i januari har fortsatt och jag tror att det är mer sannolikt att den positiva trenden har fortsatt än att den har brutits. Det är sannolikt så att nöjda e-handelskunder återkommer och förhoppningsvis så har många som har handlat via nätet på XXL varit nöjda. I min högst ovetenskapliga studie så får jag intrycket att man har förbättrat sin e-handel en del den senaste tiden. Det är möjligt att det är fel, men det är vad jag hoppas på. Eventuellt så provar jag att handla något för att se hur det funkar.

Sammanfattning

Jag tycker att mycket talar för XXL och sannolikheten att Q1 kommer in bra ser jag som hög. Det skulle inte förvåna mig om kursen handlas ett par kronor upp från dagens nivåer inom bara ett par månader, dvs 10-20% upp från dagens nivåer. Det finns risker. En ganska stor risk är att omsättningen helt enkelt viker och att Q1 inte alls blir den fina vinterrapport som många hoppas på. Det finns också risken att bolaget inte riktigt lyckas ta sig in som en av de stora etablerade spelarna på sina marknaderna. Det är viktigt som jag ser det att man blir en av de största för att kunna nå god lönsamhet. De aktörer som har starka positioner får mycket affärer med relativt liten ansträngning och det är viktigt på många sätt. Det är också viktigt att ehandeln växer och att man hanterar denna del av verksamheten på ett bra sätt. Det är väldigt viktigt att upplevelsen är smidig. För egen del så handlar jag inte en andra gång om det blir problem första gången. Det finns så många alternativ så det finns helt enkelt ingen anledning att prova igen om det inte blev bra första gången. Jag har handlat en hel del på Bokus genom åren och även om det vid något tillfälle blivit fel så är jag överlag nöjd och om det blir fel så finns det utymme för det. Jag återkommer i alla fall.

Eftersom jag sitter med en del pengar vid sidan så kan det bli så att jag går in med mer pengar i XXL om det blir en rejäl körare nedåt, kanske även om det bara blir en liten körare nedåt.

Inga kommentarer: