06 december 2020

Amazon - hur påverkas svenska handlare och företag?

Amazon lanserade sin näthandel för ett tag sedan och det hela får man nog säga är lite av ett antiklimax. Det är helt klart att Sverige inte är en viktig marknad för Amazon och det som man lanserade var på alla sätt inte imponerande. Cykellamporna från tyska Busch & Müller som jag ville köpa presenterades istället som cykellampor från Busch & Soptunna. Nog för att man kan göra mycket med automatisering, men användarupplevelsen var knappast på topp. 

Det stannar tyvärr inte där, även utbudet var ganska skralt. Jag hade en lista med saker som jag vill köpa och som jag hade hittat på tyska Amazon-sajten. Tyvärr var det bara ungefär halva listan som gick att köpa via svenska Amazon. Det kommer säkert att bli bättre, men jag kan inte säga att det första intrycket var på topp. Kort sagt, Amazons lansering i Sverige var ett magplask på många sätt och jag tror egentligen inte att man känner sig särskilt nöjda.

Jag har ju tidigare pratat om att Amazon kommer att ha stor påverkan när det väl lanseras. Den bilden är dock oförändrad, översättningsmissar till trots. Amazon har vid något tillfälle hänvisat till att alla marknader som de har lanserats på så har det fått på marknaden som helhet när man har fått frågan om vad som kommer att hända i Sverige. Det är naturligtvis inte givet att Amazon kommer att få effekt på marknaden som helhet bara för att så varit fallet i alla andra (i alla fall de flesta) andra marknaderna. Jag räknar dock att det kommer att hända en del.

Det man ska komma ihåg med Amazon är att det inte bara handlar om e-handel och storskalighet. Amazons plattform gör det möjligt för mindre spelare att nå stor geografisk spridning och att man kan hoppa över ett eller flera led. Det går t ex att köpa en sekatör från Felco direkt från Felco via Amazon, och om man gör det så kan man spara en dryg hundralapp jämfört med om man går till den lokala trädgårdsbutiken.

 Jag tror att företag som har en bra produkt och som är framåtlutade när det kommer till digital marknadsföring (affiliateprogram, snygga filmer etc) kan dra nytta av Amazon. Det är absolut så att Amazon tar en del för sin del i transaktionerna, men i jämförelse med vad det skulle kosta i form av tid och pengar att gå in i olika länder så är det förmodligen, i de flesta fall, en ganska bra affär för många. De som kan vara förlorare är distributörer och andra som agerar mellanhänder utan att tillföra så mycket värde. Det är nog få som ser sig själv som en part som inte tillför så mycket värde, men eventuellt kommer det att vara en del som får ett tufft uppvaknande. 

Jag tror även att företag som Fenix Outdoor kan komma att få det tufft framöver, i alla fall i vissa segment. Fenix brukar ses som en vinnare i dessa tider där uteliv är trendigt och stormkök är årets julklapp, men trender ändras och förutom att trender ändras så tror jag att det finns en risk att spelplanen ändras till bolagets nackdel. Idag skulle jag t ex gissa att de många sovsäckar som säljs i Sverige är av märkena Haglöfs, Fjällräven, Everest (Stadiums private label) och några till. Det finns väldigt många bra sovsäcksmärken som är relativt ovanliga i Sverige och jag gissar att det kan komma att ändras med Amazon och en armé av Youtubers med affiliatelänkar. Marknader som varit relativt stängda kommer alltså att öppnas upp och det kan komma att stöka till det för en del bolag. Nu är inte bara Fenix Outdoor Naturcompaniet utan väldigt mycket mer, framförallt supervarumärket Fjällräven. Det kan alltså vara så att Amazon faktiskt verkar till Fenix fördel, men jag är inte så säker. Faktum är att jag inte kan Fenix Outdoor alls bra, dock så tyckte jag att det kunde fungera som ett bra exempel.

Kommentera gärna om ni tycker att jag är fel på det. Varken Amazon eller Fenix Outdoor är bolag som jag kan eller följer.

1 kommentar:

UtdelningsBagaren sa...

Hittat mycket som är billigare på amazon än t.ex jula.
Köpte en bilningshammare för 1500kr på Amazon jmf med 2500 hos Jula