31 augusti 2015

Matse: Q2-rapport, D food index Q2 och blandade skurar

Det händer en del inom mat på nätet. Tillväxten fortsätter att vara stark och dagens D food index Q2 rönte åtminstone lite intresse. Det talas om rykande tillväxt och en marknad som kokar. Allt detta känns naturligtvis positivt även om jag alltid är försiktigt skeptisk till statistik som denna. (Jag undrar t ex hur ICA rapporterar sin försäljning via nätet. Idag säljer många ICA Maxi mat på nätet via andra kanaler än ICAs egna, t ex matkassen.se och handla24.se. Hur dessa redovisas inom D food index vet jag inte och därför väljer jag att ta siffrorna med en nypa salt. Om det är någon som sitter på information så får ni gärna kommentera.)

Om man ska gå ner mer på detalj så växte lösplock med 56% under andra kvartalet enligt D food index. Matse växte med 77% under samma kvartal, vilket gör att man växer snabbare än marknaden. Om man däremot jämför tillväxtssiffrorna med vad man bör nå upp till för att nå sitt mål på 400 MSEK under 2016 så är det i underkant som jag ser det. Tillväxttal på 70-100% är imponerande, men det ligger också i korten att man skall ha en sådan tillväxt.

Q2-rapporten:
http://mb.cision.com/Main/9826/9819460/411704.pdf

D food index-rapporten:
http://dhandel.se/wp-content/uploads/2015/08/D-food-Index-Q2-2015.pdf

Ehandel.se-artikel som refererar till D food index-rapporten:

Palcera-artikel som refererar till index-rapporten:
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2015/08/31/kokande-natmathandel.html

Det som är intressant i den sistnämnda länken är att Axfood sägs leverera till "merparten av de aktörer som säljer mat via nätet". Det är intressant och något som jag inte visste sedan tidigare. Tydligen så levererar Axfood till både Linas Matkasse och Middagsfrid samt troligen även Mathem, åtminstone till viss del.

Axfood har i mina ögon ett något ambivalent förhållande till ehandel. Man sålde för inte alldeles länge sedan sin ehandelsverksamhet till mathem och VDn har varit ute och uttalat sig om att han inte tror på ehandel inom sitt gebit och för inte så länge sedan så har man kört igång ett pilotprojekt inom ehandel. Jag är inte insatt i detaljerna och det kanske finns en långsiktig plan som jag inte kan se.

Länkar om Axfood och ehandel:
http://www.axfood.se/sv/Press/Pressmeddelanden/Axfood-testar-e-handel-till-konsument/

http://www.ehandel.se/MatHem-koeper-upp-Axfoods-E-handelskoncept,1309.html

http://www.ehandel.se/Axfoods-VD-tror-inte-paa-naetmaten-mot-konsument,5000.html

När jag ändå är igång och skriver så klipper jag in en intressant film om hur Mathem plockar sina varor. Idag är det plockare som hämtar varorna och så kommer det kanske att vara ett par år framåt, men om volymerna ökar så kommer det snart att vara ett lönsamt alternativ att investera i ett helautomatiserat lager.


Imorgon eller i övermorgon bör augustisiffrorna komma för Matses försäljning. Jag tippar på att man kommer in på 16 MSEK. Det skulle innebära upp 92% jämfört med samma månad förra året (8 321 kSEK). Det är möjligt att det blir högre tack vare kampanjen som man har drivit, men man kan eventuellt också straffas av att ICA trummar på med sitt online-koncept. Det skall bli intressant att se. Om man hamnar på över 100% tillväxt så kommer det att kännas riktigt lovande för hösten.

Inga kommentarer: